لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

دولت و شورشیان کلمبیا پس از نیم‌قرن پیمان صلح امضا کردند


رئیس‌جمهوری و فرمانده شورشیان دست‌ می‌دهند
رئیس‌جمهوری و فرمانده شورشیان دست‌ می‌دهند

رئیس‌جمهوری کلمبیا و فرمانده شورشیان آن کشور، پس از نیم‌سده، با امضای پیمان صلح، رسما به جنگ داخلی آن کشور خاتمه دادند.

مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری و «تیموچنکو»، فرمانده شورشیان مارکسیست گروه «ف‌ا‌ر‌ک»، در حالی‌که دبیر کل سازمان ملل، رئیس‌جمهوری کوبا و شماری دیگر از چهره‌های بین‌المللی نیز در محل حضور داشتند، به طولانی‌ترین نبرد آمریکای لاتین خاتمه دادند. این دو با قلمی که از گلوله تفنگ ساخته شده بود، پیمان صلح را امضاء کردند؛ تا «ف‌ا‌رک» رسما دست از مبارزه مسلحانه برداشته و به عنوان یک گروه سیاسی وارد کارزار انتخاباتی کلمبیا شود.

نبردها میان دولت مرکزی و شورشیان از سال ۱۹۶۴، بیش از پنجاه سال پیش ادامه داشته‌است. مذاکرات صلح میان دو طرف، از چهار سال پیش، و در کوبا آغاز شد.

اتحادیه اروپا در حمایت از پیمان صلح گفته گروه ف‌ا‌رک را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج می‌کند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز می‌گوید واشینگتن در حال بازبینی حضور این گروه در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده است. آمریکا در عین حال وعده داده است، در سال آینده، برای اجرا و پیشبرد روند صلح، ۳۹۰ میلیون دلار به آن کشور کمک کند.

از سوی دیگر، کسانی مانند آلبارو اوریبه، رئیس‌جمهوری پیشین کلمبیا نیز نارضایتی خود را از پیمان صلح و ورود ف‌ارک به کارزار سیاسی ابراز کرده‌اند؛ منتقدان از این‌که، این گروه بدون آنکه رهبران آن محاکمه و احتمالا زندانی شوند پا به عرصه سیاسی کشور می‌گذارد، ناراضی هستند.

مردم کلمبیا قرار است در اکتبر به پیمان صلح رای آری یا نه بدهند، ولی خبرگزاری رویترز می‌گوید با در نظر گرفتن نظرسنجی‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد که تصویب نهایی این پیمان در آن کشور، مشکل چندانی در پیش ندارد.

طی بیش از نیم‌سده جنگ داخلی کلمبیا، دست‌کم ۲۲۰ هزار نفر کشته شده‌اند؛ روزنامه گاردین، سه سال پیش، به نقل از کمیسیون ویژه‌ای که دولت کلمبیا تشکیل داده، گفته بود ۸۰ درصد کل قربانیان، غیرنظامیانی بوده‌اند که در درگیری‌ها به طور مستقیم حضور نداشتند.

ف‌ارک یا «نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا» با شورش‌هایی در میان دهقانان و کشاورزان آغاز شد. این گروه در بازه‌ای از زمان ۲۰ هزار شورشی را در خود جای می‌داد و در عین حال به بازیگری مهم در صحنه قاچاق و فروش کوکائین تبدیل شد. اکنون، و با دست‌یافتن به پیمان صلح، قرار است هفت هزار تن از شورشیانی که مانده‌اند، طی شش ماه سلاح‌های خود را به نمایندگان سازمان ملل تحویل دهند.

XS
SM
MD
LG