لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

تیرانداز دالاس قصد انجام «حملات گسترده‌تری» را داشت


محل یادبود پلیس‌های کشته‌شده در دالاس
محل یادبود پلیس‌های کشته‌شده در دالاس

پلیس آمریکا می‌گوید ‌تک‌تیرانداز دالاس، از قبل از کشته شدن دو سیاه‌پوست به دست ماموران پلیس و اعتراضات اخیر، قصد انجام حملاتی «گسترده» را داشته‌است.

بازرسان پلیس در جست‌وجو در محل سکونت او، مواد ساخت بمب و جزوه‌ای در مورد تاکتیک‌های نظامی پیدا کرده‌اند که دست‌نوشته خود مهاجم، میکا جانسون، است.

به عقیده بازرسان، جانسون «از مدتی قبل مشغول تمرین بر مهارت‌های انفجاری بوده و مواد انفجاری پیدا شده، به اندازه‌ای زیاد بود که می‌توانست تاثیرات ویرانگری در شهر (دالاس) و مناطق شمال تگزاس بگذارد».

پلیس در عین حال می‌گوید میکا جانسون در زمان انجام حملات خود، وقتی مشغول مذاکره با ماموران بوده، دو ساعت با آنها بازی کرده و «دروغ گفته است». او پرسیده «چقدر پول می‌گیرد» یا گفته «هنوز می‌خواهد چند نفر دیگر را بکشد».

به گفته دیوید براون، رئیس پلیس دالاس که با شبکه سی‌ان‌ان مصاحبه کرده، میکا جانسون مسیر تظاهرات دالاس را می‌دانست و در زاویه‌ای مناسب، با استفاده از تفنگ با کالیبر پرقدرت خود شروع به تیراندازی کرده‌است.

در مقطعی از زمان او زخمی شده و با خون خود روی دیوار حروف «آر بی» را نوشته‌است. دیوید براون می‌گوید هنوز مشخص نیست معنی این حروف چیست.

در عین حال او در زاویه‌ای مخفی شده بود که از دید تیرانداز‌های پلیس دور می‌ماند، در نتیجه پلیس از روبوت حامل بمب استفاده کرده‌است.

میکا جانسون، تیرانداز دالاس، از حامیان گروه‌های شبه‌نظامی افراطی سیاه‌پوست بود. او در ارتش آمریکا در افغانستان خدمت کرده بود.

جریان تیراندازی به آغاز موج تازه‌ای از اعتراضات علیه کشته شدن سیاه‌پوستان آمریکا به دست ماموران پلیس و اتهام نژادپرستی به نیروهای پلیس آمریکا باز می‌گردد.

اعتراضات علیه عملکرد پلیس همچنان ادامه دارد. ده‌ها نفر در شب ۲۰ تیر ماه در جریان تظاهرات بازداشت شده‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا که خواستار ریشه‌یابی تیراندازی‌ها به سیاه‌پوستان شده، در عین حال دستور داده به یاد پلیس‌های کشته‌شده پرچم‌ها نیمه‌افراشته شوند. اوباما تیراندازی به پلیس را «شرارت‌بار و انزجار آور» توصیف کرده‌است. او در روز سه‌شنبه به دالاس می‌رود؛ جایی که قرار است سخنرانی و دیداری خصوصی با خانواده پنج پلیس کشته‌شده داشته باشد.

جرج بوش، رئیس‌جمهوری سابق و فرماندار پیشین تگزاس، لورا، همسر آقای بوش و جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری، اوباما را همراهی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG