لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

گروه «تحریرالشام» مسئولیت انفجارهای دمشق را برعهده گرفت


پلیس در نزدیکی محل انفجارها در باب‌الصغیر
پلیس در نزدیکی محل انفجارها در باب‌الصغیر

گروهی به نام «هیئت تحریرالشام» مسئولیت انفجارها در نزدیکی زیارت‌گاه‌های شیعیان را برعهده گرفته است. شماری قربانیان انفجارها به ۷۴ نفر رسیده است.

شمار قربانیان انفجارهای ۲۱ اسفند ماه در نزدیکی آرامگاهی که از زیارت‌گاه‌‌های شیعیان در دمشق است، تقریبا دو برابر افزایش یافته و به ۷۴ نفر رسیده‌است.

گروه تحریرالشام، گفته است انفجارهای روز شنبه «شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه» را هدف قرار داده‌است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است روز یک‌شنبه اعلام کرد در میان قربانیان ۵۴ نفر غیرنظامی و ۲۰ نفر نیز از نیروهای امنیتی هستند.

به گفته این سازمان بیشتر کشته‌شدگان شهروندان عراقی بودند که برای انجام مراسم مذهبی به زیارت‌گاه‌هایی در بخش قدیمی دمشق رفته بودند.

رامی عبدالرحمن، مدیر «دیدبان حقوق بشر سوریه» به خبرگزاری فرانسه گفته است یکی از انفجارها، بمب کنار جاده‌ای بود که در زمان رد شدن اتوبوسی حامل زائران در باب‌الصغیر، منفجر شده‌است. پس از آن‌هم یک مهاجم انتحاری خودش را در میان مردم منفجر کرده‌است.

قربانیان این حملات، که از مرگ‌بارترین حوادث اخیر در پایتخت سوریه به‌شمار می‌روند، دست‌کم ۴۰ نفر اعلام شده بود. رقمی که نزدیک به دو برابر افزایش پیدا کرده‌است. در عین حال ده‌ها نفر نیز در جریان انفجارها زخمی شده‌اند که وضعیت برخی از آن‌ها وخیم است و شمار قربانیان ممکن است همچنان افزایش پیدا کند.

گروه «تحریرالشام» در ژانویه سال جاری میلادی آغاز به فعالیت کرد. خبرگزاری رویترز می‌گوید این گروه از ادغام جبهه فتح‌الشام (شاخه القاعده با نام پیشین جبهه‌النصره) و شماری دیگر از گروه‌های شبه‌نظامی جنگ داخلی سوریه شکل گرفته‌است. به گفته رویترز این ائتلاف جدید شماری از «افراطی‌ترین» نفرات درگیر با ارتش سوریه و حامیان آن را دربرمی‌گیرد.

زیارت‌گاه‌های شیعیان پیش از این نیز هدف حملات گروه‌هایی مانند القاعده و یا شاخه‌های آن و یا گروه موسوم به «حکومت اسلامی» قرار گرفته‌اند.

گورستان باب‌الصغیر در بخشی تاریخی و قدیمی دمشق، نزدیک یکی از دروازه‌های اصلی پایخت سوریه است. شیعیان معتقد هستد این گورستان محل دفن شماری از فرزندان امامان و برخی یاران پیامبر اسلام است.

XS
SM
MD
LG