لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۱

پنتاگون: ایران در شرق عراق عملیات هوایی انجام داده است


جان کیربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا
جان کیربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا

اندکی پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد انجام عملیات هوایی ایران علیه مواضع گروه «حکومت اسلامی» در عراق و ردیابی یک جنگنده ایرانی در آسمان عراق، وزارت دفاع ایالات متحده، ۱۱ آذر ماه، نیز رسما این موضوع را بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، گفته است ایران در شرق عراق دست به انجام عملیات هوایی علیه مواضع شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» (داعش) زده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته است به اعتقاد ایالات متحده این احتمالا نخستین بار است که تهران عملیات هوایی با هواپیمای سرنشین‌دار که مبدا آن داخل خاک ایران بوده، در عراق انجام داده است.

وب‌سایت «هافينگتون پست» رو دوشنبه گزارش داده بود که نيروی هوايی ايران مواضع گروه حکومت اسلامی (داعش) در عراق را بمباران می‌کند.

این گزارش، خود، به گفته‌های یک مقام وزارت دفاع آمریکا استناد کرده است.

ایالات متحده و ائتلافی به رهبری آن کشور، مدتی‌ست که حملاتی هوایی را علیه نیروها، ادوات و مواضع گروه «حکومت اسلامی» در عراق انجام می‌دهند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران گفته است میان دو کشور هیچ‌گونه هماهنگی برای انجام فعالیت‌های نظامی یا حملات هوایی وجود ندارد.

به گفته جان کربی، آمریکا به ماموریت هوایی خود در آسمان عراق ادامه می‌دهد و این به دولت عراق مربوط است که جلوی کشمکش را در آسمان آن کشور بگیرد.

وب‌سایت هافینگتون‌پست از قول مقام وزارت دفاع آمریکا، که نامش فاش نشده، نوشته بود که عمليات هوايی ايران نيازی به پاسخ آمريکا ندارد مگر آنکه تهديدی فوری عليه نيروی هوايی آمريکا به شمار آيد.

ایران هنوز به گزارش و گفته‌های سخنگوی وزارت دفاع آمریکا واکنشی نشان نداده است.

تهران رسما تائید کرده است که برای مقابله با شبه‌نظامیان اسلام‌گرا، ادوات جنگی و مشاوران نظامی به عراق فرستاده است.

ایالات متحده از ایران برای پیوستن به ائتلاف علیه حکومت اسلامی، دعوت نکرده است. ایران نیز پیوستن به این ائتلاف را رد کرده است. از سوی دیگر مقام‌های آمریکایی در چند نوبت تاکید کرده‌اند که تهران نقشی برای ایفا کردن در این نبردها دارد. [در این مورد بیشتر بخوانید: گفته‌های جان کری، وزیر خارجه آمریکا / گفته‌های ژنرال آلن، هماهنگ‌کننده ائتلاف بین‌المللی علیه حکومت اسلامی]

XS
SM
MD
LG