لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

اوباما به اجازه کنگره برای اقدام در عراق «نیازی ندارد»


اوباما در دیدار با رهبرای کنگره؛ از راست نانسی پلوسی، هری رید، اوباما، جان بوهنر و میچ مک‌کانل
اوباما در دیدار با رهبرای کنگره؛ از راست نانسی پلوسی، هری رید، اوباما، جان بوهنر و میچ مک‌کانل
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در دیدار با رهبران کنگره آن کشور گفته است که او برای دست زدن به اقداماتی علیه «داعش» در عراق به اجازه نمایندگان نیازی ندارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول مشاوران نمایندگان و یک رهبر جمهوری‌خواه سنا، می‌گوید پس از دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا با نمایندگان ارشد کنگره، آنها بر این عقیده‌اند که رئیس‌جمهوری می‌تواند برای انجام اقداماتی علیه شورشیان شخصاً تصمیم بگیرد.

شبکه خبری ان‌بی‌سی نیز از قول نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دمکرات در مجلس نمایندگان، گفته است که به عقیده او رئیس‌جمهوری نیازی به اجازه کنگره در این مورد ندارد.

به گزارش این شبکه کاخ سفید گفته است در مورد عراق به رایزنی نزدیک با نمایندگان ادامه می‌دهد.

میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا، پس از این دیدار به خبرنگاران گفته است رئیس‌جمهوری آمریکا «نمایان ساخت که احساس نمی‌کند برای گام‌هایی که ممکن است بر دارد به اجازه ما نیازی داشته باشد».

در هر صورت به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ممکن است اختلافاتی بین کاخ سفید و نمایندگان غیر ارشد کنگره شکل بگیرد؛ به ویژه اگر اوباما تصمیم بگیرد هواپیماهای باسرنشین را عازم عراق کند یا دست به اقدامی مستقیم بزند.

هرچند بنا بر گزارش‌ها موضوع «دخالت هوایی» در حال حاضر کم‌تر مورد توجه دولت آمریکا است. با این همه این موضوع ممکن است در روزهای آینده تغییر کند.

در دیدار ۲۸ خرداد ماه با اوباما، رهبر اکثریت دمکرات سنا؛ هری رید، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا؛ میچ مک‌کانل، رئیس مجلس نمایندگان؛ جان بوهنر و رهبر اقلیت دمکرات در آن مجلس؛ نانسی پلوسی، حضور داشتند.

درخواست عراق برای دخالت هوایی آمریکا

همزمان ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد کل ارتش آمریکا، ۲۸ خرداد ماه در نشست کمیته روابط خارجی کنگره ایالات متحده، از درخواست عراق از آن کشور برای انجام حملات هوایی به شورشیان خبر داده است.

به گفته این مقام بلندپایه نظامی آمریکا، واشینگتن تا زمانی که اطلاعات موثق بیشتری دریافت نکند، نمی‌تواند در این مورد تصمیم‌گیری کند.

ژنرال دمپسی می‌گوید لازم است تصاویر موجود راست‌آزمایی و تصدیق شوند وگرنه به سختی می‌توان فهمید از هوا به چه کسی حمله می‌کنیم.

رئیس ستاد کل ارتش آمریکا می‌گوید «آسان نیست به یک ویدئو در آی‌فون از یک کاروان (نیروهای شورشی) نگاه کنید و بعد آن را بزنید».

ژنرال دمپسی به رخدادهای موصل طی ۳۶ ساعت اشاره می‌کند که یک پایگاه نیروهای عراقی نخست به دست نیروهای «دولت اسلامی عراق و شام» افتاد و بعد به دست پیشمرگ‌های کرد؛ موضوعی که تردیدهایی را در مورد توانایی نیروی هوایی آمریکا یا هوانوردان نیروی دریایی آن، در این مورد که به چه کسی ضربه خواهند زد، به وجود می‌آورد.

در هر صورت این مقام نظامی تائید کرده است که بغداد برای انجام حملات هوایی درخواست کرده است.

موضوی که طی هفته‌های گذشته به صورت گزارش‌های و نقل قول‌هایی از سوی مقامات بدون آن که نامی از آنها برود، منتشر شده بود.

هفته گذشته خبرگزاری رویترز از قول یک مقام آگاه در دولت آمریکا گفته بود، واشینگتن ترجیح می‌دهد به جای حمله هوایی نیروهای نظامی عراق را تقویت کند.

اکنون نیز خبرگزاری آسوشیتدپرس، به گفته‌های مقام‌های ارشد دولت اوباما اشاره کرده است که تمرکز کاخ سفید بر حمله هوایی در عراق نیست، با این همه اگر دستگاه‌های اطلاعاتی بتوانند موقعیت روشنی از شورشیان به دست بیاورند، ممکن است شخص رئیس‌جمهوری دستور این حمله را صادر کند.

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، که او نیز در دیدار با اعضای کمیته روابط خارجی کنگره شرکت داشت، گفت باراک اوباما گزینه حمله هوایی را کنار نگذاشته، اما چنین اقدامی باید «به لحاظ نظامی» قابل توجیه باشد.
XS
SM
MD
LG