لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۴

«گزارش» وزارت امنیت داخلی در مورد هزینه و زمان ساخت دیوار مکزیک


بخشی از مرکز آمریکا و مکزیک که در حال حاضر حصارکشی شده‌است
بخشی از مرکز آمریکا و مکزیک که در حال حاضر حصارکشی شده‌است

رویترز می‌گوید در یک گزارش اداری وزارت امنیت داخلی آمریکا، که نسخه‌ای از آن به رویت این خبرگزاری رسیده، هزینه ساخت دیوار مکزیک، ۲۱.۶ میلیارد دلار و زمان لازم برای بنای آن، بیش از سه سال، ارزیابی شده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، همان‌طور که در وعده‌های انتخاباتی خود گفته بود، پس از پیروزی نیز بر ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک تاکید کرده‌است.

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا ساخت این دیوار به مسائلی مانند مهار مهاجرت غیرقانونی، قاچاق مواد مخدر و ایجاد امنیت کمک می‌کند. از طرفی این ایده منتقدانی در داخل و خارج از آمریکا نیز دارد.

آقای ترامپ در نهایت در شـشم بهمن‌ماه، دستور ساخت این دیوار را صادر کرد. او پیش از امضای این فرمان گفته بود عملیات ساخت این دیوار ظرف چند ماه آینده آغاز می‌شود و مکزیک صد در صد هزینه آن را به آمریکا پرداخت خواهد کرد. دولت مکزیک و رئیس‌جمهوری آن کشور بارها گفته‌اند پول ساخت این دیوار را نمی‌پردازند.

طول مرز آمریکا و مکزیک ۳۲۰۰ کیلومتر است. البته در حال حاضر هم بیش از هزار کلیومتر آن دیوارکشی شده‌است. با در نظر گرفتن گزارش رویترز از برآورد وزارت امنیت مهین آمریکا، ساخت دیوار و حصارکشی در ۲۰۰۰ کیلومتر باقی مانده، تا سال ۲۰۲۰ میلادی به درازا می‌کشد.

آقای ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی خود هزینه ساخت دیوار مکزیک را ۱۲ میلیارد دلار برآورد کرده بود.

رویترز می‌گوید گزارش وزارت امنیت داخلی را شماری از کارشناسان، تحت نظارت جان کلی، وزیر آن، آماده کرده‌اند. سخنگوی این وزارت‌خانه گفته «در مورد تائید وجود مدارکی دال بر تصمیم اولیه» نظری ارائه نمی‌کند. یک سخنگوی کاخ سفید نیز گفته هنوز زود است در مورد گزارشی که رسما به شخص رئیس‌جمهوری ارائه نشده، قضاوت کرد.

دستور ترامپ برای مقابله با «قاچاق» و «خشونت علیه پلیس»

روز پنج‌شنبه ۲۱ بهمن ماه، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، فرمان‌های تازه‌ای را برای مقابله با قاچاق مواد مخدر و جرم و خشونت‌ها علیه نیروهای پلیس آن کشور صادر کرد.

به گزارش رسانه‌های ایالات متحده، فرمان‌های تازه امضاشده از سوی ترامپ، بیانگر بخش مهمی از سیاست‌ها و هدف‌های اصلی او برای مقابله با جرم و جنایت به شمار می‌روند.

در نخستین فرمان اجرایی روز پنج‌شنبه، رئیس‌جمهوری ایالات متحده خواستار مقابله با کارتل‌ها و قاچاقچیان بین‌المللی مواد مخدر شده‌است.

فرمان اجرایی دوم نیز، افرادی که «علیه پلیس دست به خشونت زده و یا قصد انجام خشونت علیه نیروهای پلیس» را دارند، هدف گرفته‌است.

در فرمان سومی نیز، ترامپ خواستار مقابله با جرم و جنایت، با تمرکز بر حوزه مهاجرت و مهاجران غیرقانونی شده‌است.

جدولی تهیه‌شده در نشریه اکونومیست، بر پایه آمار پلیس فدرال ایالات متحده، نشان می‌دهد طی دو سال گذشته در شهرهای آن کشور، آمار قتل افزایش پیدا کرده‌است. از طرف دیگر آمار جنایت و قتل در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی در مقایسه با دهه پایانی سده بیستم، به‌طور مشخصی کاهش پیدا کرده‌است.

XS
SM
MD
LG