لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲

ابراز نگرانی عبادی از موضع‌گیری‌ها پس از دیدار اشتون و فعالان زن


از راست: نرگس محمدی و گوهر عشقی؛ در چپ: کاترین اشتون
از راست: نرگس محمدی و گوهر عشقی؛ در چپ: کاترین اشتون
شیرین عبادی در نامه‌ای به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به تازگی به ایران رفته بود، از موضع‌گیری برخی مقام‌ها و رسانه‌های ایران علیه نرگس محمدی و فعالان زن در ایران، پس از دیدار آنها با این مقام اروپایی، ابراز نگرانی کرده است.

خانم عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، در نامه‌ای که در وب‌سایت این کانون منتشر شده می‌گوید پس از دیدار کاترین اشتون با گوهر عشقی -مادر ستار بهشتی، وبلاگ‌نویسی که در بازداشت جان خود را از دست داد- نرگس محمدی، وکیل و حقوق دان، و پنج فعال مدافع حقوق زنان «خبرهای نگران‌کننده‌ای را شاهد بودیم».

شیرین عبادی با اشاره به موضع‌گیری‌ها در برخی رسانه‌های تندرو در ایران و نیز واکنش‌های مقام‌هایی مانند رئیس قوه قضائیه، گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رئیس آن می‌گوید «متاسفانه به نظر می‌رسد تندروها با ايجاد چنين شرايط امنيتی، زمينه‌سازی‌های گسترده‌ای برای برخورد با اين افراد تدارک می‌بينند».

عبادی می‌گوید: افکار عمومی با توجه به شناخت خود از اين افراد می‌دانند که طرح چنين اتهاماتی عليه اين افراد بی‌اساس و کذب است و صرفا برای توجيه اقدامات آتی تندروها عليه اين افراد صورت می‌گیرد.
عبادی می‌گوید: افکار عمومی با توجه به شناخت خود از اين افراد می‌دانند که طرح چنين اتهاماتی عليه اين افراد بی‌اساس و کذب است و صرفا برای توجيه اقدامات آتی تندروها عليه اين افراد صورت می‌گیرد.
پس از دیدار اشتون با این چهره‌ها، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، آن را «غیرقابل پذیرش» نامیده و گفته بود «اگر بناست چنین روندی ادامه یابد و بر خلاف امنیت و مصالح کشور در چنین سفرهایی اقداماتی صورت گیرد، قوه قضائیه وارد عمل می‌شود و تبعات آن نیز در آینده بر عهده وزارت امور خارجه خواهد بود.»

برادر او، علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، نیز ۲۱ اسفند ماه این دیدار را «ملاقاتی دزدانه» خوانده بود.

مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران، با حمله شدیدی به وزیر اطلاعات ایران که برای توضیح در این مورد به مجلس رفته بود، خانم اشتون را «عجوزه» نامیده بود.

همزمان با این گفته‌ها روزنامه قانون از «دخالت دوباره مدیریت شهری تهران در سیاست خارجی» و نصب بیلبوردهایی با هزینه شهرداری علیه کاترین اشتون، خبر داده بود.

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، نیز در نامه خود به مواردی مختلف از این حملات پرداخته و می‌گوید «افکار عمومی با توجه به شناخت خود از اين افراد می‌دانند که طرح چنين اتهاماتی عليه اين افراد بی‌اساس و کذب است و صرفا برای توجيه اقدامات آتی تندروها عليه اين افراد صورت می‌گيرد».

در بخشی از نامه عبادی به اتهام «محارب» یا «مبارزه مسلحانه» در گفته‌های برخی مقام‌ها و رسانه‌ها علیه نرگس محمدی اشاره شده و آمده است «مجازات فرد محارب و مسلح اعدام است و کارکرد اين گونه خبرها و اظهارنظرها در روزنامه‌هايی چون کيهان و رسالت در واقع پرونده‌سازی عليه فعالان اجتماعی است».

شیرین عبادی در نامه سرگشاده خود که رونوشتی از آن به کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد و نیز احمد شهید، گزارشگر ویژه بین‌المللی در امور حقوق بشر ایران، ارسال شده می‌گوید «نرگس محمدی، زن چهل ساله‌ای است که هنگام انقلاب، ۶ ساله بوده است و درزمان وقوع عمليات‌های مسلحانه توسط برخی گروه‌ها، کودکی دبستانی بوده و هرگز به هيچ گروه مسلحی تعلق نداشته و فعاليتی نکرده است».

کاترين اشتون، مسئول امور خارجی و سياست دفاعی اتحاديه اروپا که برای نخستين بار برای گفت‌وگو در مورد پرونده هسته‌ای، همکاری‌های ايران و اروپا و ديگر مسائل منطقه و بين‌المللی به تهران سفر کرده بود، روز شنبه ۱۷ اسفند همزمان با روز جهانی زن، در سفارت اتريش با گوهر عشقی ، نرگس محمدی و تعدادی از فعالان زن ايرانی ديدار کرد.
XS
SM
MD
LG