لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

آزمایش واکسن تازه ابولا بر میمون‌ها با موفقیت‌هایی روبه‌رو شد


سازمان ملل می‌گوید برای مبارزه با ابولا در غرب آفریقا به ۶۰۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارد
سازمان ملل می‌گوید برای مبارزه با ابولا در غرب آفریقا به ۶۰۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارد

تحقیقات و آزمایش‌های تازه دانشمندان نشان از موفقیت واکسنی آزمایشی علیه ویروس مرگبار ابولا روی میمون‌ها دارد، با این همه نتیجه بعد از مدتی افول می‌کرد و در نهایت واکسن‌های تقویت‌کننده، امیدها را به مبارزه با این بیماری خطرناک زنده کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول دکتر آنتونی فاوچی، مدیر دانشکده ملی بیماری‌های عفونی و آلرژیک، نقل کرده است که واکسن جدید در ادامه واکسن‌های معمولی‌ست که امروزه استفاده می‌شود و خوشبختانه در مورد آن به تزریق چندباره برای افزایش ایمنی بدن، نیازی نیست.

مشکل اصلی طی این مدت، نزول قدرت این دارو طی زمان بود.

چراکه دانشمندان متوجه شدند، تنها نیمی از میمون‌های مورد آزمایش پس از ده ماه، در برابر ابولا ایمن بودند.

دکتر فاوچی گفته است ایمنی جزئی، بهتر از هیچ است.

هدف اصلی، ایمنی طولانی مدت بود. در نتیجه این بار تزریق‌های تقویتی انجام شده است.

واکسن اولیه با استفاده از ویروس سرماخوردگی شامپانزه ساخته شده است. دانشمندان داروی تقویتی جدید را از راه دیگری تولید کردند و دو ماه پس از تزریق واکسن «شامپانزه» از تقویت‌کننده استفاده کردند که نتیجه ایمنی هر چهار میمون مورد آزمایش، ده ماه پس از آغاز آزمایش‌ها بوده است.

اکنون آزمایش‌های اولیه بر انسان‌ها آغاز شده است.

در همین زمان البته، «نیولینک جنتیک آف ایمز»، یک شرکت دارویی کانادایی نیز، دارویی مشابه که بر میمون‌ها کارا افتاده، تولید کرده و اعلام کرده آزمایش‌هایش بر داوطلبان را از هفته‌های آینده آغاز می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی گفته است نتیجه تحقیقات تا نوامبر پیش‌رو منتشر و چنانچه واکسن‌ها ایمن و محرک واکنش ایمن‌سازی در بدن باشند، در غرب آفریقا از آن استفاده می‌شود.

تازه‌ترین اپیدمی ویروس مرگبار ابولا، که بنا بر آمار جان دست‌کم ۶۰ درصد از مبتلایان را می‌گیرد، به مشکلی گسترده در غرب آفریقا روبه‌رو شده است. در عین حال نگرانی‌هایی در مورد احتمال شیوع آن به کشورهای دیگر نیز مطرح شده است.

شمار قربانیان این ویروس از دو هزار نفر گذشته است و شیوع آن به شدیدترین و پرتلفات‌ترین مورد از زمان کشف ویروس در سال ۱۹۷۶، انجامیده است.

سازمان ملل سیزدهم شهریور ماه اعلام کرد برای مبارزه با آن در غرب آفریقا به ۶۰۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارد.

XS
SM
MD
LG