لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

سازمان ملل: شیوع ابولا به شکل قابل‌ توجهی کند شده است


«بهداشت جهانی» می‌گوید سه کشور مرکز شیوع ابولا با کمک‌های جهانی توانسته‌اند خود را مجهز به امکانات لازم برای مبارزه با آن بکنند
«بهداشت جهانی» می‌گوید سه کشور مرکز شیوع ابولا با کمک‌های جهانی توانسته‌اند خود را مجهز به امکانات لازم برای مبارزه با آن بکنند

سازمان بهداشت جهانی، اول بهمن ماه، در گزارشی تازه می‌گوید سرعت و شدت شیوع ویروس مرگبار ابولا در غرب آفریقا به شکل قابل توجهی کند شده است و کشورهای اصلی مرکز شیوع بیماری، به اندازه کافی برای جلوگیری از آن مجهز شده‌اند.

این سازمان بین‌المللی وابسته به ملل متحد، تازه‌ترین شمار قربانیان ویروس مرگبار را ۸۶۲۶ نفر عنوان کرده است؛ شهروندانی که از دسامبر ۲۰۱۳ تا ۱۸ ژانویه سال جاری میلادی، تقریبا همه آنها در سه کشور لیبریا، گینه و سیرالئون جان خود را از دست داده‌اند.

در مجموع بیش از ۲۱ هزار و ۶۰۰ نفر نیز در بدترین اپیدمی شناخته‌شده ابولا در تاریخ معاصر، به این بیماری مبتلا شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی پس از ماه‌ها نگرانی و درخواست‌های جهانی برای کمک به مبارزه با ابولا، می‌گوید شدت شیوع بیماری در هر سه کشور اصلی کاهش پیدا کرده است.

این سازمان برای نمونه گفته است در لیبریا، جایی که زمانی تا ۳۰۰ نفر در هفته به ابولا مبتلا می‌شدند، شمار ابتلا به بیماری در هفته گذشته، تنها به ۸ نفر محدود شده است.

تجهیز سه کشور اصلی شیوع بیماری در حالی‌ صورت گرفته است که کم‌تر از شش ماه پیش مدیر کل سازمان بهداشت جهانی گفته بود در لیبریا «حتی یک تخت خالی برای مراقبت از بیماران مبتلا به ابولا» وجود ندارد.

«بهداشت جهانی» در عین حال می‌گوید این سه کشور با کمک‌های جهانی توانسته‌اند خود را مجهز به امکانات لازم برای مبارزه با شیوع ابولا بکنند.

این در حالی‌ست که در میانه سال جاری خورشیدی، تنها در خود لیبریا، به گفته مارگارت چان، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، «حتی یک تخت خالی برای مراقبت از بیماران مبتلا به ابولا» وجود نداشت.

در آن زمان شورای امنیت سازمان ملل متحد، در اقدامی کم‌سابقه بحران ناشی از شیوع ویروس ابولا در غرب آفریقا را، تهدیدی برای امنیت و صلح جهانی نامیده بود.

علاوه بر سه کشور لیبریا، گینه و سیرالئون، ابولا به کشورهای سنگال، نیجریه و مالی نیز سرایت کرده بود که آنها توانستند جلوی شیوع آن را بگیرند و هر سه کشور اکنون خود را مناطق «پاک» اعلام کرده‌اند.

مبارزه با شیوع ابولا همچنان ادامه خواهد داشت؛ مدير عمليات مبارزه با ابولای سازمان ملل متحد گفته است جهان می‌تواند تا پايان سال جدید میلادی شيوع اين بيماری در غرب آفريقا را سرکوب کند هرچند هنوز چند ماه دشوار باقی مانده است.

XS
SM
MD
LG