لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

برابری اقتصادی زنان و مردان؟ شاید ۱۷۰ سال دیگر


مجمع جهانی اقتصاد در گزارش تازه‌ای از شکاف جنسیتی بین زنان و مردان، اعلام کرده است که رسیدن به برابری میان این دو گروه از شهروندان نه تا ۱۱۰ سال دیگر، بلکه شــش دهه بیشتر از آنچه آنها در سال ۲۰۱۵ تخمین زده بودند، طول خواهد کشید.

به گزارش تلگراف، در حال حاضر شکاف بین زنان و مردان از لحاظ مشارکت اقتصادی و داشتن فرصت‌های اجتماعی بیشتر از هر زمان دیگری از سال ۲۰۰۸ به بعد است. در مقایسه با مردان، زنان تنها به ۵۹ درصد از همان فرصت‌های شغلی و اقتصادی و مالی دسترسی دارند.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد به بررسی ۱۴۴ کشور مختلف در زمینه‌های سلامت، تحصیلات و آموزش، موقعیت‌های اقتصادی و توانایی‌های سیاسی می‌پردازد.

در این گزارش مشخص شده است که زنان ۹۶ درصد مردان در زمینه سلامت، ۹۵ درصد در زمینه آموزش و تحصیلات، ۵۹ درصد در زمینه‌های اقتصادی و تنها ۲۳ درصد نسبت به مردان در صحنه کشورداری و سیاست حضور دارند.

بر اساس این گزارش، در پس افزایش این شکاف جنسیتی عواملی چون میزان کمتر دستمزدهای زنان برای انجام کارهای مشابه مردان و رکود بیشتر بازار کار برای زنان نسبت به مردان نهفته است.

از طرفی میزان حضور زنان در رده‌های بالای تصمیم گیری همچنان بسیار از مردان کمتر است؛ تنها چهار کشور در جهان، باربادوس، جامائیکا، کلمبیا و غنا،‌ هستند که در آنها شمار زنان در رده‌های قانون‌گذاری و مدیریت با مردان یکی است.

با آنکه میزان شکاف بین تحصیلات در بین زنان و مردان در سراسر جهان بسیار کمتر شده است (و مثلا در کشوری مثل بریتانیا این شکاف کاملا از بین رفته است) اما شکاف جنسیتی در زمینه حضور زنان و مردان در عرصه‌های سیاسی و تصمیم‌گیری‌های کلان کشوری همچنان بسیار قدرتمند است. بر اساس این گزارش زنان تنها ۲۳ درصد مردان در عرصه‌های قانون‌گذاری و سیاست حضور دارند.

برای نهمین سال پیاپی،‌ کشور ایسلند آمار بیشترین حضور زنان در عرصه‌های سیاسی و قانونگذاری را از آن خود کرده است. پس از ایسلند کشورهای فنلاند، نروژ، سوئد قرار دارند. بنابر این گزارش کشور رواندا موفق شده که تا هشتاد درصد از شکاف جنسیتی موجود در این کشور را کم کند. ایرلند، فیلیپین، اسلونیا، نیوزیلند و نیکاراگوئه در رده‌های بعدی این جدول قرار دارند.

این در حالی است که ایران با رتبه ۱۳۹ از ۱۴۴ تنها بالاتر از کشورهای چاد، عربستان،‌ سوریه، پاکستان و یمن قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG