لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

زمین‌لرزه‌ای ۷.۸ ریشتری اکوادور را لرزاند


مرکز لرزه‌نگاری آمریکا، عمق زمین‌لرزه را ۱۹ کیلومتری سطح زمین، در نزدیکی ساحل اکوادور، در غرب آن کشور، اعلام کرده‌است
مرکز لرزه‌نگاری آمریکا، عمق زمین‌لرزه را ۱۹ کیلومتری سطح زمین، در نزدیکی ساحل اکوادور، در غرب آن کشور، اعلام کرده‌است

در ساعات پایانی شب شنبه ۲۸ فروردین، زمین‌لرزه‌ای ۷.۸ ریشتری، سواحل اکوادو را لرزاند. درحالی‌که شدت این زلزله در کیتو، پایتخت آن کشور نیز احساس شده، هشدارهایی مبنی بر احتمال وقوع سونامی نیز منتشر شده است.

به گفته معاون رئیس‌جمهوری اکوادور دست‌کم ۷۷ نفر کشته شده‌اند. مقام‌های دولتی گفته‌اند انتظار می‌رود شمار کشته‌شدگان افزایش پیدا کند. تصاویری که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد برق در مناطقی که آسیب دیده، قطع شده است.

خبرگزاری‌ها به نقل از منابع و ساکنان محلی در پایخت اکوادور، ۱۷۰ کیلومتری مرکز زمین‌لرزه، نقل کرده‌اند که لرزش به طور محسوس و شدیدی در کیتو نیز حس شده و سبب شده تا مردم از خانه‌های خود به خیابان‌ها و اماکن باز بروند.

مرکز هشداردهی سونامی در اقیانوس آرام، گفته بود «بنا بر پارامتر‌های اولیه این زمین‌لرزه، احتمال وقوع سونامی در منطقه‌ای به وسعت ۳۰۰ کیلومتری از مرکز لرزش وجود دارد».

مرکز لرزه‌نگاری ایالات متحده می‌گوید در واقع دو زلزله ثبت شده‌ که یکی ۱۱ دقیقه پس از دیگری رخ داده است. نخستین زمین‌لرزه ۴.۸ ریشتر و دومی ۷.۸ ریشتر بوده‌است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید مقام‌های پرو گفته‌اند زلزله در شمال آن کشور نیز احساس شده‌است.

رویترز نیز به نقل از مرکز لرزه‌نگاری آمریکا، عمق زمین‌لرزه را ۱۹ کیلومتری سطح زمین، در نزدیکی ساحل اکوادور، در غرب آن کشور، اعلام کرده‌است.

زمین‌لرزه بزرگ اکوادور اندکی پس از آن رخ می‌دهد که دو زلزله بزرگ، ژاپن را لرزانده و امداد و کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان در آن کشور هنوز ادامه دارد.

با وجود آنکه ژاپن از سطح بسیار بالایی از ایمنی در برابر زمین‌لرزه‌های معمول در آن کشور برخوردار است، دست‌کم ۴۱ نفر از شهروندان خود را طی این زلزله از دست داده‌است. دست‌کم وضعیت ۶ نفر دیگر نیز، که احتمال می‌رود زیر آوار یا گل‌ولای مانده‌اند، نامعلوم است. ده‌ها هزار نفر نیز در چادرها اسکان داده شده‌اند.

XS
SM
MD
LG