لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

رئیس‌جمهوری مصر خواستار برقراری سه ماه وضعیت اضطراری شد


سوگواران در اطراف کلیسای اسکندریه جمع شده‌اند
سوگواران در اطراف کلیسای اسکندریه جمع شده‌اند

شمار کشته‌شدگان انفجارها در کلیساهای دو شهر مختلف مصر، به دست‌کم ۴۴ تن رسیده‌است؛ عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، ساعتی پس از این انفجارها در یک سخنرانی رسانه‌ای زنده اعلام کرد خواستار برقراری سه ماه وضعیت اضطراری در این کشور می‌شود.

در دو انفجار روز یک‌شنبه؛ یکی در کلیسای مسیحیان قبطی شهر طنطا و دیگری در شهر اسنکدریه، دست‌کم ۴۴ نفر جان خود را از دست دادند و ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. شامگاه ۲۰ فروردین ماه، گروه موسوم به «حکومت اسلامی» اعلام کرد نفرات او این حملات را انجام داده‌اند.

رئیس‌جمهوری مصر اکنون خواستار افزایش شمار سربازها و نیروهای امنیتی در اطراف ساختمان‌های دولتی و حساس و نیز کلیساها شده‌است. طرح او برای برقراری وضعیت اضطراری به‌مدت سه ماه باید به تصویب پارلمان مصر برسد.

انفجار در شهر طنطا، که در ۱۰۰ کلیومتری قاهره، پایتخت مصر قرار دارد، به کشته‌شدن ۲۵ نفر و زخمی شدن دست‌کم ۷۸ نفر دیگر انجامیده‌است.

انفجار دوم در اسکندریه، آن‌طور که وزارت کشور مصر گفته، انتحاری بوده‌است و در آن شماری از افسران پلیس نیز کشته شده‌اند. مهاجم انتحاری در تلاش بود تا خود را به ورودی کلیسا برساند که پلیس در نهایت مانع از این کار شده‌است.

کلیسایی که در اسکندریه هدف قرار گرفته، یک مکان تاریخی و محل حضور پاپ قبطی‌‌های مصر است.

مسیحیان ۱۰ درصد جامعه مصر را تشکیل می‌دهند. انجارهای اخیر تنها اندکی پیش از آغاز مراسم عید پاک، از مهم‌ترین مراسم دینی مسیحیان رخ داده؛ مراسمی که در سال جاری میلادی، ۱۶ آوریل، یعنی یک هفته دیگر برگزار خواهد شد. همچنین پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، قرار است در روزهای ۲۸ تا ۲۹ آوریل به مصر سفر کند.

حملات انتحاری و کشتار غیرنظامیان و نیز اقلیت‌ها در مصر به‌دست گروه‌های افراطی پیش از این نیز سابقه داشته‌است. در جریان انفجاری در کلیسایی در اسکندریه در مراسم سال نوی میلادی ۲۰۱۱ دست‌کم ۲۱ نفر کشته شده بودند. دو سال پیش گروه داعش ویدئویی را منتشر کرد که در آن گردن‌زدن ۲۱ نفر از شهروندان قبطی‌ مصر نشان داده شده بود. در آذر ماه سال گذشته نیز یک شاخه محلی از گروه موسوم به حکومت اسلامی گفت مسئول انفجار در کلیسایی در قاهره است که نزدیک به ۳۰ کشته برجای گذاشت. داعش مسئول مجموعه‌ای از قتل علیه مسیحیان در شبه‌جزیره سینا را هم برعهده گرفته‌است.

برخی رسانه‌ها، مانند خبرگزاری رویترز، می‌گویند دو حمله روز یک‌شنبه در طنطا و اسکندریه، در حالی صورت گرفته که به نظرت می‌رسد گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در حال افزایش تهدیدات خود علیه جامعه مسیحیان مصر است.

XS
SM
MD
LG