لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۳

نگرانی‌ها از افزایش خشونت‌ها در مصر


بر شمار نیروهای امنیتی محافظ هواداران مرسی افزوده شده است
بر شمار نیروهای امنیتی محافظ هواداران مرسی افزوده شده است
نیروهای امنیتی مصر، پس از جمعه خشونت‌بار گذشته که دست کم ۳۶ قربانی برجای گذاشت، و با بالا گرفتن نگرانی‌ها از ادامه و افزایش خشونت‌ها بر اقدامات امنیتی خود افزوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، روز شنبه پانزدهم تیر ماه، بر شمار نیروهای امنیتی و نظامی مصر در اطراف محل تجمع هواداران محمد مرسی در قاهره اضافه شده است.

عدلی منصور، رئیس دولت موقت مصر، نیز در همین روز با وزیر کشور و رئیس ستاد ارتش دیدار و در مورد درگیری‌های خونبار روز گذشته گفت‌وگو کرده است.

در گزارش خبرگزاری‌ها به جزئیات این دیدار اشاره‌ای نشده است.

وزارت کشور مصر در عین حال گفته است که دست‌کم هشت پلیس طی یک هفته گذشته و بالا گرفتن اعتراضات علیه مرسی کشته شده‌اند. در این مورد نیز جزئیات بیشتری منتشر نشده و مشخص نیست نیروهای کشته شده پلیس به دست چه کسی و در چه مکان یا مکان‌هایی کشته شده‌اند.

منابع امنیتی مصر خبر از کشته شدن یک کشیش قبطی در شمال شبه‌جزیره سینا نیز داده‌اند.

اگر قتل این کشیش به اعتراضات مربوط باشد، ممکن است این احتمال مطرح شود که اعتراضات مصر جنبه فرقه‌ای نیز به خود گرفته است.

رهبر قبطیان مصر در کنار چهره‌های سرشناس معترض به محمد مرسی و نیز شیخ الازهر در میان کسانی بود که ژنرال عبدالفتاح سیسی، فرمانده ارتش، را در هنگام انتشار خبر برکناری مرسی همراهی می‌کرد.

ناظران معتقدند که جامعه مصر پیرامون محمد مرسی و دولت او -در مخالفت یا هواداری- دو دسته شده و این خود نگرانی‌ها را دوچندان کرده است.

خارج از مرزهای مصر نیز این نگرانی‌ها شنیده می‌شود؛ ایالات متحده و سازمان ملل طی ساعت‌های گذشته با انتشار بیانیه‌هایی در مورد خشونت‌های رخ داده ابراز نگرانی کرده و از طرف‌ها خواسته‌اند به درگیری‌ها پایان دهند.

روز گذشته مسئول ارشد امور حقوق بشر سازمان ملل نیز نگرانی خود را از دستگیری گسترده رهبران اخوان‌المسلمین اعلام کرده بود؛ کسانی‌که طی دو روز گذشته و پس از سرنگونی مرسی، عملا از رهبران ساز و کار حکومتی به مخالفان حکومت موقت تبدیل شده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل نیز خواسته است تا از معترضان مراقبت و حفاظت شود.

روز جمعه هواداران مرسی به خیابان‌ها آمدند. پس از نماز جمعه به سوی گارد ریاست جمهوری، جایی که رئیس برکنار شده دولت در آن نگهداری می‌شود حرکت کردند. در نخستین درگیری خونین، در برابر مقر گارد، دست کم سه نفر کشته شدند.

طی ساعت‌های پس از آن هوادران مرسی تلاش کردند تا خود را از طریق ورودی‌های میدان تحریر به آن مکان برسانند.

میدان تحریر در دست مخالفان مرسی و هوادران سرنگونی آن است.

در اطراف این میدان درگیری‌های شدیدی میان دو گروه رخ داد که چندین کشته بر جای گذاشت.

در شهرهای دیگر مصر، از جمله اسکندریه، نیز دو طرف با یکدیگر درگیر شده‌اند که این درگیری‌ها نیز تلفات جانی در پی داشته است.

بنا بر گزارش‌ها طی روز گذشته دست کم هزار نفر نیز زخمی شده‌اند. طی یک هفته اعتراض نیز دست کم ۷۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG