لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۹

شاخه مصری «حکومت اسلامی» مسئولیت حملات گسترده سینا را برعهده گرفت


این حملات مرگبارترین و گسترده‌ترین طی ماه‌های گذشته بوده‌اند (در تصویر نیروهای ارتش مصر ) در سینای شمالی
این حملات مرگبارترین و گسترده‌ترین طی ماه‌های گذشته بوده‌اند (در تصویر نیروهای ارتش مصر ) در سینای شمالی

طی مجموعه‌ای از مرگبارترین حملات طی ماه‌های گذشته در مصر، دست‌کم ۲۷ نفر از ماموران نظامی و امنیتی در «سینا» کشته شده‌اند و شاخه مصری گروه «حکومت اسلامی» مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است.

روزنامه مصری الاهرام می‌گوید ۱۰۵ نفر در پی حملات نهم بمن ماه در العریش، مرکز استان سینای شمالی، زخمی شده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید نخستین حمله، با انفجاری که یک مقر نظامی، پادگان و هتلی را هدف گرفته بود انجام شد که دست‌کم ۲۵ کشته برجای گذاشته است.

روزنامه الاهرام می‌گوید دفتر آن که در برابر این مقر بوده است، «به کلی خراب شده است».

پس از آن شبه‌نظامیان به یک ایست بازرسی حمله کرده‌اند؛ یک افسر ارتش کشته و ۶ نفر زخمی شدند.

یک بمب کنار جاده‌ای نیز در شهر سوئز جان یک افسر پلیس را گرفته است.

خبرگزاری فرانسه از یک بیانیه ارتش مصر نقل کرده است که «عناصر تروریستی به چند مرکز و تاسیسات پلیس و ارتش، با استفاده از مواد انفجاری کارگذاشته‌شده در خودروها و با پرتاب موشک حمله کرده‌اند».

گروه «انصار بیت‌المقدس» که پس از هم‌قسم شدن با گروه «حکومت اسلامی» نام خود را به «استان سینا» تغییر داده است، در توئیتری منسوب به آن مسئولیت حملات را برعهده گرفته است.

«انصار بیت‌المقدس»، به عنوان فعال‌ترین گروه شبه‌نظامی مصر شناخته می‌شود و ارتش آن کشور مدت‌هاست که درگیر نبردهایی خونین با اعضای آن است.

وزارت خارجه ایالات متحده این حملات را محکوم کرده و در بیانیه‌ای گفته است واشینگتن «در حمایت از دولت مصر در تلاش‌هایش برای نبرد با تهدید تروریستی، با تعهد به همکاری راهبردی میان دو کشور، ثابت‌قدم می‌ماند».

حملات در سینا چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که در خشونت‌های ناشی از مراسم چهارمین سالگرد سرنگونی حکومت حسنی مبارک، دست‌کم ۱۷ نفر کشته شدند.

احزاب اسلام‌گرا، هواداران اخوان‌المسلمين و فعالان چپ از شهروندان مصری دعوت کرده بودند روز يکشنبه گذشته به خيابان‌ها بيايند، اما وزارت کشور مصر با هر نوع تجمعی مخالفت کرده بود.

اعتراض‌های روز یکشنبه خود یک روز پس از کشته شدن شیما صباغ، فعال کارگری مصر، صورت گرفت که انتشار تصاویر و ویدئوهای لحظات کشته شدن او اعتراض‌هایی گسترده را در مورد عملکرد پلیس آن کشور سبب شده است.

XS
SM
MD
LG