لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۷

در هواپیمای مصری پیش از پرواز «مشکل فنی مشاهده نشده بود»


روزنامه‌نگاران مصری به یاد قربانیان در سندیکای روزنامه‌نگاران در قاهره جمع شده‌اند
روزنامه‌نگاران مصری به یاد قربانیان در سندیکای روزنامه‌نگاران در قاهره جمع شده‌اند

خبرگزاری رویترز و روزنامه الاهرام مصر با استناد به گزارش‌ها و مقام‌هایی نزدیک به تحقیقات در مورد سقوط هواپیمای مسافربری مصری، می‌گویند پیش از پرواز در هواپیما مشکل فنی مشاهده نشده بود. گزارش شده باقی‌مانده جسد قربانیان سقوط تنها در قطعاتی کوچک یافت شده‌است.

روزنامه الاهرام مصر چهارم خرداد ماه گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد ایرباس هواپیمایی مصر در فرودگاه شارل دو گل پاریس، پیش از پرواز مشکلی نداشته و خلبان نیز برگه بازرسی را امضا و تائید کرده‌است.

بر اساس این گزارش پرواز شماره ۸۰۴ در فاصله سه ساعت و نیم پیش از آنکه از صفحه رادار ناپدید شود، مجموعا ۱۱ «پیام الکترونیکی» فرستاده است. دو پیام اول نشان می‌دهند که مشکلی در موتورها وجود ندارد. پیام سوم نشان می‌دهد که حرارت پنجره کمک‌خلبان افزایش پیدا کرده‌است. هواپیما در سه دقیقه بعدی، قبل از آنکه ناپدید شود، پیام‌های دیگری فرستاده‌است.

به گزارش رویترز یک مقام پزشکی قانونی مصر گفته است ۲۳ بسته از قطعات باقی‌مانده از اجساد سرنشین‌های هواپیما پیدا شده که از کف یک دست بزرگ‌تر نیستند.

این گفته‌ها واکنش رسمی پزشکی قانونی را نیز همراه داشت که گفت تکه‌تکه بودن اجساد لزوما به معنی «انفجار در کابین» نیست.

در هر صورت مقام‌های مشغول تحقیق در مورد دلایل سقوط ایرباس تاکید کرده‌اند که از یافته‌ها هنوز نمی‌توان نتیجه‌ای قطعی گرفت. جعبه سیاه هواپیما که ضبط مکالمات و اطلاعات رد و بدل شده در کابین خلبان را انجام می‌دهد نیز هنوز پیدا نشده‌است. مصر پیشتر یک زیردریایی به جست‌وجوی جعبه سیاه فرستاده بود.

با وجود آنکه پنج روز از سقوط هواپیمای مصری می‌گذرد، هنوز مسئولان کنترل پرواز در مصر و یونان گفته‌هایی بی‌شباهت به یکدیگر مطرح می‌کنند.

یونانی‌ها می‌گویند هواپیما پیش از ناپدید شدن از صفحه رادار ۹۰ درجه به چپ و سپس ۳۶۰ درجه به راست چرخیده و در این فاصله تقریبا نیمی از ارتفاعی که در آن قرار داشته، کم کرده‌است.

هواپیما تا پیش از ناپدید شدن در مسیر معمول پرواز موسوم به «کروز» قرار داشت و تازه وارد حریم هوایی مصر شده بود.

رئیس خدمات ناوبری هوایی مصر به خبرگزاری رویترز گفته است مقام‌های آن کشور هیچ نشانی در دست ندارند که هواپیما چرخش‌های ناگهانی انجام داده باشد.

همین خبرگزاری در عین حال از قول یکی از محققان فرانسوی در مورد سقوط هواپیمای ایرفرانس در سال ۲۰۰۹، می‌گوید اطلاعات منتشر شده تا کنون، برای آنکه بشود از آنها نتیجه خاصی گرفت، هنوز ناکافی و نارسا است.

ایرباس هواپیمایی مصر ۶۶ سرنشین داشت که عمدتا شهروندان مصر و فرانسه بودند.

XS
SM
MD
LG