لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۱

ناکامی حدادی در پرتاب دیسک قهرمانی جهان


احسان حدادی
احسان حدادی

در ششمین روز از مسابقات دوومیدانی قهرمان جهان، احسان حدادی در ماده پرتاب دیسک از دور رقابت‌ها حذف شد.

پانزدهمین دوره مسابقات جهانی به میزبانی چین در حال برگزاری است و احسان حدادی با مدال برنز سال ۲۰۱۱ و نشان نقره المپیک لندن، سرشناس‌ترین نماینده ایران در این رشته ورزشی است.

حدادی در سه حرکت خود از مرحله مقدماتی، دو بار مرتکب خطا شد و فقط مسافت ۶۰. ۳۹ متر را به ثبت رساند. حدنصابی که حدود ۹ متر کمتر از رکورد شخصی‌اش است و برای راهیابی به دور نهایی کافی نبود.

برخی کار‌شناسان با توجه به غیبت رابرت هارتینگ قهرمان جهان و المپیک، حدادی را از بخت‌های اصلی این مسابقات می‌دانستند. بهترین رکورد امسال حدادی ۶۵. ۲۲ بود که در لوکزامبورگ به ثبت رساند تا اجازه شرکت در مسابقه‌های جهانی را به دست بیاورد.

حدادی بین ۳۱ شرکت کننده در رده بیست و چهارم قرار گرفت. بهترین رکورد مرحله مقدماتی را پرتابگر جامائیکایی ثبت کرد. این کشور در دوهای سرعت شهره است اما مانند کنیا که مدال‌هایش دیگر محدود به دوهای استقامت نمی‌شود، جامائیکا نیز در سایر بخش‌های دوومیدانی پیشرفت کرده است.

در فاصله سه روز تا پایان مسابقات، کنیا با شش طلا صدرنشین است. آمریکا، جامائیکا و انگلستان هم سه طلایی هستند.

در جمع کشورهای آسیایی تاکنون چین، تاجیکستان و قزاقستان جمعاً موفق به کسب چهار نقره و دو برنز شده‌اند.

در ماده ۲۰۰ متر یوسین بولت از جامائیکا دومین مدال طلایش را به دست آورد. بولت که در ۱۰۰ متر نیز قهرمان شده بود، یکبار دیگر در مصاف با جاستین گاتلین به برتری رسید تا گاتلین مثل ۱۰۰ متر نایب قهرمان شود.

بولت ۲۹ ساله تاکنون ده طلای جهانی و شش طلای المپیک را به گردن آویخته است. رکوردی که در همین مسابقات جهانی نیز احتمال ترقی‌اش وجود دارد.

در ۴۰۰ متر زنان آلیسون فلیکس آمریکایی به قهرمانی رسید. در پرش سه گام، هموطنش کریستین تیلور موفق به کسب مدال طلا شد.

نشان طلای پرش با نیزه زنان نصیب یاریسلی سیلوا از کوبا شد که در ورزشگاه آشیانه پرنده پکن ۴. ۹۰ متر پرید و دو رقیب برزیلی‌اش را جا گذاشت. شان باربر کانادایی هم با یک متر بیشتر، مسابقات مردان را فتح کرد.

گرگ روترفورد در پرش سه گام از بریتانیا، جو کواکس از آمریکا در پرتاب وزنه و پاول فایدک از لهستان در پرتاب چکش به قهرمانی دست یافتند.

شگفتی بزرگ در پرتاب نیزه مردان رخ داد و جولیوس یگو از کنیا قهرمان شد. نایب قهرمان این ماده عبدالرحمان سید از مصر بود. کنیایی‌ها در ماده ۸۰۰ متر نیز با دیوید رودیشا و در ۴۰۰ متر بامانع توسط نیکولاس بت طلایی شدند.

در ۴۰۰ متر بامانع زنان سوزانا هژنووا از جمهوری چک قهرمان شد تا یک شگفتی دیگر به ثبت برسد. مسابقات مردان در همین ماده را وایده فان نیکرک از آفریقای جنوبی فتح کرد. در پرتاب چکش زنان آنیتا ولودارژیک، از لهستان، به مقام نخست دست یافت.

شلی آن فریزر جامائیکایی از عنوان قهرمانی‌اش در ۱۰۰ متر زنان دفاع کرد. این ششمین طلای جهانی سریع‌ترین بانوی جهان بود.

از جمله مواد باقی مانده از این رقابت‌ها مسابقات ۱۵۰۰ متر مردان، چهار در ۱۰۰ متر امدادی زنان و مردان، پرش ارتفاع مردان و زنان، دهگانه مردان و پرتاب نیزه زنان است. مدال‌های باقی مانده می‌تواند صدر جدول در رده‌بندی مدال‌ها را تغییر دهد.

XS
SM
MD
LG