لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

تاکید خاتمی بر «حساسیت و اهمیت» دور دوم انتخابات مجلس


در تصویر: دیدار روحانی و خاتمی در پی انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۹۲
در تصویر: دیدار روحانی و خاتمی در پی انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۹۲

محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، در پیامی در وب‌سایت شخصی‌اش، با تاکید بر «حساسیت و اهمیت» دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، خواستار حمایت رای‌دهندگان از نامزدهایی شد که دولت حسن روحانی را یاری کنند.

محمد خاتمی پنجم اردیبهشت ماه گفته است حضور رای‌دهندگان پای صندوق‌های رای، «امید» به آینده را تقویت می‌کند و بر شمار «نمایندگان صالح و صلاح‌اندیش و کاردان مجلس خواهد افزود».

او خواسته است در حوزه‌هایی که انتخابات به دور دوم کشیده شده، حتی کسانی که در دور اول شرکت نکردند، شرکت کنند.

آقای خاتمی در بخشی از پیام خود ابراز امیدواری کرده است در آینده‌ی پیش‌رو مجلسی «برآمده از خواست و مطالبات به‌حق» شهروندان شکل بگیرد. به گفته آقای خاتمی چنین مجلسی «علاوه بر نظارت مستمر بر همه قوا و نهادها و قانون‌گذاری درست، "دولت تدبیر و امید" را در انجام وظایف سنگین خود، به‌خصوص در دوران "پسابرجام" در صحنه‌های اقتصادی، بین‌المللی و تأمین بیشتر حقوق و حرمت مردم یاری کند».

محمد خاتمی که قوه قضائیه ایران مانع از پخش تصاویر، پیام‌ها و گفته‌های او در رسانه‌های داخلی می‌شود، در آستانه انتخابات دور اول در اسفندماه، در پیامی ویدئویی از مردم خواسته بود در آن شرکت کنند.

او انتخابات فعلی را «گام دوم» نامیده و خواستار رای دادن به حامیان دولت حسن روحانی شده بود.

در مرحله نخست انتخابات حامیان دولت و افراد تائیدصلاحیت‌شده اصلاح‌طلبان، پیروزی‌های قابل توجهی به دست آوردند و در تهران هر ۳۰ کرسی به آنها رسید.

چهره‌های حامی دولت و اصلاح‌طلبان بر اهمیت دور دوم تاکید کرده‌اند. ازجمله محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان، که گفته است ائتلاف حامیان دولت و اصلاح‌طلبان برای عمل کردن به برنامه‌های خود به «اکثریتی قاطع» در مجلس نیاز دارند.

از سوی دیگر غلامعلی حداد عادل، سخنگوی «ائتلاف‌ اصولگرایان» در انتخابات مجلس، گفته «پیش‌بینی می‌کنم در دور دوم انتخابات هم پیروزی از آن اصولگرایان باشد».

گروهی از فعالان سیاسی مخالف نیز می‌گویند در انتخابات شرکت نمی‌کنند چراکه شرایط آن را غیردمکراتیک می‌دانند. [در مورد انتخابات پیش رو بیشتر بخوانید: زیر و بم مرحله دوم انتخابات مجلس دهم]

دور نخست انتخابات مجلس شورای اسلامی و نیز انتخابات مجلس خبرگان اسفند ماه سال گذشته خورشیدی برگزار شد. برای ۶۹ کرسی مجلس شورای اسلامی، رای‌گیری مجدد به دور دوم کشیده شده است. دور دوم دهم اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG