لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

انتخابات مقدماتی آمریکا: پیروزی ترامپ و کلینتون، کناره‌گیری بوش


کلینتون و ترامپ
کلینتون و ترامپ

دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری، در انتخابات مقدماتی ایالت کارولینای جنوبی در اول اسفند ماه به پیروزی رسید. در جریان «انجمن حزبی» نوادا نیز هیلاری کلینتون با فاصله اندکی از برنی سندرز پیشی گرفت. جب بوش، دیگر نامزد جمهوری‌خواه، از رقابت کناره گرفت.

نامزد جنجالی جمهوری‌خواهان، دونالد ترامپ، در انتخابات مقدماتی نیوهمپشایر در ۲۰ بهمن ماه نیز نزدیک به ۴۰ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود و در انتخابات کارولینای جنوبی نیز در نهایت توانست با کسب ۳۲.۵ درصد آرا بر رقبای خود غلبه کند

رقابت نزدیک برای جایگاه دوم در کارولینای جنوبی بین تد کروز و مارکو روبیو جریان داشت که در نهایت روبیوی جوان موفق شد با اختلاف دو دهم درصد آرا تد کروز را پشت سر بگذارد. آرای روبیو ۲۲.۵ درصد بوده و آرای تد کروز ۲۲.۳ درصد.

این میان پیروزی دونالد ترامپ بخت بیشتری برای او ایجاد می‌کند تا در نهایت به عنوان نامزد اصلی جمهوری‌خواهان پا به رقابت نهایی برای انتخابات ریاست‌‌جمهوری بگذارد. هر چند هنوز راه زیادی در پیش است و انتقادهای شدیدی به او شده است؛ از باراک اوباما تا پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک.

جمهوری‌خواهان در ۲۳ فوریه به «انجمن حزبی» در نوادا می‌روند، سپس مناظره آنها در تکزاس انجام خواهد شد تا رقابت مقدماتی همزمان در چندین ایالات، موسوم به «سه‌شنبه بزرگ» در روز اول مارس برگزار شود.

انجمن حزبی یا «کاکس»، دیداری درون‌حزبی‌ست که در آن بحث و بررسی‌های صورت گرفته و بر سر نامزد واحدی توافق به دست می‌آید.

بیشتر بخوانید: مردم آمریکا چگونه رئیس‌جمهور خود را انتخاب می‌کنند

دمکرات‌ها در اول اسفند ماه باید به یکی از همین دیدارها می‌رفتند؛ آنچه در نهایت پیروزی هیلاری کلینتون، ولی نه با فاصله زیاد از برنی سندرز، سناتور ورمونت، پایان یافت.

خانم کلینتون ۵۲ درصد آرا را از آن خود کرد در حالی‌که آقای سندرز ۴۸ درصد آرا به دست آورد.

کلینتون از نوادا تشکر کرده است

در انتخابات مقدمانی نیوهمپشایر، برنی سندرز با ۵۹ درصد آرا به پیروزی رسیده بود. کلینتون در انتخابات مقدماتی آیووا نیز رقابت بسیار نزدیکی با سندرز داشت و در نهایت با اندکی فاصله آن ایالت را از آن خود کرد.

دمکرات‌ها ۲۷ فوریه به مقدماتی ایالت کارولینای جنوبی می‌روند و اول ماه مارس در «سه‌شنبه بزرگ» رقابت میان آنها نیز ادامه پیدا می‌کند.

اما رخداد دیگر شنبه‌شب، کناره‌گیری جب بوش، فرماندار پیشین فلوریدا بود. آقای بوش با وجود آنکه پیش از آغاز رقابت‌های اولیه توجهات زیادی را به خود جلب کرده بود، در جریان انتخابات مقدماتی نتوانست نتیجه قابل قبولی کسب کند. او در نهایت اعلام کرد به کارزار انتخاباتی خود پایان می‌دهد.

بوش گفته است از کارزاری که برای متحد کردن آمریکا در جریان بود به خود می‌بالد. او با اشاره به شکست خود در انتخابات آیووا، نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی، گفته است «مردم حرف خود را زده‌اند و من واقعا به تصمیم آن‌ها احترام می‌گذارم».

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید در سالی که به رقابت میان نامزدهای غیرمرسوم ِ خارج از جریان اصلی اختصاص دارد، جب بوش، نامزد مرسوم ِ جریان اصلی بود.

XS
SM
MD
LG