لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

خرید هواپیماهای نو و دست‌دوم امبرائر


در حالی که شرکت امبرائر برای فروش هواپیمای نو با شرکت‌هایی مانند زاگرس ایر در حال مذاکره است و خبرگزاری از احتمال فروش ۵۰ فروند از این هواپیماها به ایران خبر داده‌اند شرکت کیش ایر اقدام به خرید چهار فروند از هواپیماهای دست دوم امبرائر کرده است.

در کنار برنامه‌ریزی برای خرید هواپیماهای نو، سازمان هواپیمایی به ایرلاین‌های داخلی اجازه داده نسبت به خرید هواپیماهایی که از نظر ایمنی و کیفیت، شرایط استانداردی دارند و البته عمرشان به ۱۵ سال نمی‌رسد اقدام کنند. با این اجازه کیش ایر چهار فروند هواپیما دسته دوم امبرائر ۱۹۵ با سن پایین خریداری کرده است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش‌ایر اعلام کرده مذاکرات این شرکت برای خرید چهار فرورند هواپیمای تک راهرو امبرائر ۱۹۵ نهایی شده و این شرکت امیدوار است که این هواپیماها تا پایان سال به ناوگان کشور اضافه شوند.

این شرکت اعلام کرده اصلی‌ترین هدف از خرید این هواپیماها تسهیل شرایط ارتباطی ۲۰ فرودگاه کشور با جزیره کیش خواهد بود که ظرفیت مسافرپذیری پایین‌تری نسبت به فرودگاه‌های بزرگ دارند و احتمالا هواپیماهای کوچک برای آنها کارساز می‌شود.

طبق اعلام کیش ایر هواپیماهای خریداری شده ساخت سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ میلادی هستند.

گذشته از این خرید شرکت‌های ایرانی قصد دارند ۵۰ فروند هواپیما امبرائر از برزیل خریداری کنند. با اینکه هنوز مدل و شرکت خریدار به طور قطعی مشخص نشده است، چندین شرکت ایرانی خبر از مذاکره با این شرکت برزیلی داده‌اند.

محمدرضا خوشنویسان، معاون بازرگانی ایران ایر، به ایلنا گفته است «‌کارخانه‌های متفاوتی در دنیا در حوزه تولید هواپیماهای با برد کوتاه و ظرفیت پایین فعال هستند از جمله کارخانه‌ها و شرکت‌های کانادایی و برزیلی که می‌توانند هواپیماهایی با برد کوتاه و ظرفیت محدود‌تر برای پوشش مسیرهای منطقه‌ای عرضه کنند.»

شرکت هواپیمایی زاگرس که یک شرکت خصوصی هوایی در ایران است نیز از مذاکره برای خرید امبرائر خبر داده بود.

از طرفی رویترز به نقل از یکی از دستیاران رییس‌جمهوری برزیل خبر داده ایران علاقمند است ۵۰ فروند هواپیما از شرکت هواپیماسازی برزیلی امبرائر خریداری کند.

امبرائر پیش از این تایید کرده بود ایران علاقمند است از این شرکت هواپیما خریداری کند و مدل‌های مورد علاقه‌اش در خانواده جت‌ ای یک است زیرا هزینه تعمیر و نگهداری پایینی دارند.

شرکت امبرائر در زمینه ساخت هواپیما پس از بوئینگ و ایرباس، در تولید هواپیماهای غیر پهن پیکر قرار دارد و رقیب اصلی‌اش در جهان شرکت بمباردیه کانادا است.

یکی از بزرگ‌ترین نیاز‌های صنعت هوایی ایران به هواپیماهایی با ظرفیت سرنشین ۸۰ تا ۱۴۰ نفر باز می‌گردد. شرکت هواپیما سازی امبرائر دارای کلاسی از هواپیما با نام‌ ای است که می‌تواند این نیاز هوایی ایران را تامین کند.

این کلاس از هواپیما‌ها با توجه امنیت و قیمت مناسبشان توانسته‌اند نظر بسیاری از خطوط هوایی جهان را به خود جلب کنند به گونه‌ای که از این مدل در خطوط هوایی معتبر جهان مانند لوفت‌هانزا استفاده می‌شود.

مدل ای یک و ای دو هم کلاس هستند ولی مدل‌های ای دو مدرن‌تر محسوب می‌شوند و دارای موتور‌ها و سیستم‌های پروازی مدرن تری هستند و با توجه به طراحی بهترشان مصرف سوخت کمتری هم دارند. این مدل بسیار نزدیک به هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس، در کوچک ترین کلاس، ولی ۴۰ میلیون دلار ارزان‌تر است.

برد این هواپیما به گونه‌ای است که مسیر تهران تا دهلی در هند را پوشش می دهد.

اکنون به غیر از شرکت هواپیمایی ایران ایر ، ماهان و آسمان باقی شرکت‌های ایرانی توان زیادی برای خرید هواپیمای نو ندارند برای همین به خرید هواپیماهای دست دوم چند سال کار کرده روی آورده‌اند.

هواپیماهای دست دوم نسبت به هواپیماهای نو ، با وجود قیمت کمتر، خرج عملیاتی بسیار بالاتری دارند برای همین شرکت‌های مهم هوایی در جهان اقدام به خرید هواپیماهای نو می کنند و هواپیماهای قدیمی خود را به شرکت‌ها ضعیف در جهان می فروشند.

XS
SM
MD
LG