لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

اردوغان لایحه سلب مصونیت پارلمانی نمایندگان ترکیه را امضا کرد


اردوغان (وسط تصویر) در کنار نخست‌وزیر و رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه
اردوغان (وسط تصویر) در کنار نخست‌وزیر و رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه

به گفته دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری آن کشور، لایحه‌ای را امضا کرده که مصونیت پارلمانی نمایندگان آن کشور را در برابر دستگاه قصائی سلب می‌کند. آنچه بنا بر تحلیل‌ها برای حذف اعضای «حزب دمکراتیک خلق‌ها» (ه‌د‌پ) از پارلمان صورت گرفته‌است.

حزب دمکراتیک خلق‌ها که از چپ‌گرایان، کنشگران و اعضای نزدیک به جریان «آشتی و دمکراسی» تشکیل شده، از احزاب هوادار حقوق کردهای ترکیه نیز به شمار می‌رود. این حزب، سومین حزب بزرگ پارلمان، و از مخالفان اصلی «عدالت و توسعه» و دولت فعلی ترکیه محسوب می‌شود.

به گزارش رویترز، اردوغان، «ه‌دپ» را متهم کرده که «شاخه سیاسی» شبه‌نظامیان کردی‌ست که سه دهه است درگیر نبردهایی با حکومت مرکزی هستند. نبردهایی که اکنون بار دیگر شدت گرفته‌است.

حزب دمکراتیک خلق‌ها هرگونه ارتباط خود با شبه‌نظامیان «پ‌کا‌کا» (حزب کارگران کردستان) رد کرده‌است.

این نگرانی در میان این حزب و گروهی از مخالفان اردوغان وجود دارد که سلب مصونیت پارلمانی به بازداشت و زندانی شدن گروهی بزرگ از ۵۹ نماینده این حزب در پارلمان ترکیه بیانجامد.

نمایندگان پارلمان ترکیه تا کنون از مصونیت پارلمانی برخوردارد بودند؛ قانونی که نمایندگان را از تبعاتی مانند اعلام جرم یا تحت تعقیب قرار گرفتن از سوی دستگاه قضایی مصون نگه می‌دارد.

قانون جدید به دادستانی اجازه می‌دهد تا علیه هر یک از ۱۳۸ عضو پارلمان که در حال حاضر تحقیقاتی در موردشان در جریان است، اعلام جرم کرده و آن‌ها را پای میز محاکمه بکشاند.

از این ۱۳۸ نماینده، ۱۰۱ نفر عضو حزب دمکراتیک خلق‌ها یا حزب جمهوری‌خواه خلق، حزب اصلی اپوزیسیون در پارلمان، هستند.

گروهی از مخالفان اردوغان می‌گویند سلب مصونیت بخشی از راهبرد سیاسی رئیس‌جمهوری ترکیه برای حذف حزب دمکراتیک خلق‌ها از پارلمان و افزایش قدرت «عدالت و توسعه» است.

قانون جدید به نگرانی‌هایی در اتحادیه اروپا هم دامن زده‌است. این اتحادیه در حالی‌که انتقاداتی را متوجه وضعیت حقوق بشر و محدود شدن آزادی‌های سیاسی و مدنی در ترکیه کرده، باید با این کشور در زمینه بحران پناهجویان همکاری کند. رئیس‌جمهوری ترکیه در مواردی اتحادیه اروپا را تهدید کرده که راه خروج پناهجویان، از ترکیه به سوی کشورهای آن قاره را دوباره باز می‌کند.

ترکیه در حال حاضر محل اسکان نزدیک به سه میلیون پناهجوی عمدتا سوری‌ست؛ شهروندانی که جنگ داخلی سوریه آنها را آواره کرده است. این کشور درگیری نبردهای داخلی با شورشیان کرد است و هدف حملات گروه «حکومت اسلامی» نیز قرار گرفته است. روز ۱۸ خرداد ماه انفجار بمبی در مرکز استانبول، به کشته شدن ۱۱ نفر انجامید.

XS
SM
MD
LG