لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۶

اردوغان: به اوباما گفتم نیروهای مورد حمایت ما به سمت رقه می‌روند


رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید در مکالمه تلفنی اخیرش با رئیس‌جمهوری آمریکا به او گفته نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت ترکیه، به پیشروی‌های خود در شمال سوریه، به سوی رقه ادامه خواهند داد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، ۶ آبان ماه، در جریان یک سخنرانی تلویزیونی جزئیاتی از گفت‌وگوی تلفنی اخیر خود با باراک اوباما را بیان کرده‌است.

کاخ سفید آمریکا ساعاتی پیش از آن گفته بود در جریان مکالمه دو رئیس‌جمهوری، اوباما خواستار هماهنگی نزدیک‌تر در نبردها علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» و گفت‌وگوی بیشتر در مورد «سطح و شکل مناسب» حضور ترکیه در عراق شده‌است.

به گزارش رویترز، اردوغان می‌گوید شورشیان مورد حمایت ترکیه در جریان عملیاتی که آنکارا «سپر فرات» نامیده، به‌سوی الباب می‌روند. پس از آن به مسیر خود به سمت منبج ادامه می‌دهند.

منبج شهری‌ست که در پی حمله گروهی از شبه‌نظامیان عمدتا کـُرد، که از حمایت آمریکا برخوردار هستند، از تصرف گروه «داعش» آزاد شد و به کنترل این گروه درآمد. «یگان‌های مدافع خلق» که بخش اصلی این گروه در نبردها علیه داعش را تشکیل می‌دهد، از منظر ترکیه یک گروه تروریستی‌ست و هدف حملات ارتش ترکیه و شورشیان مورد حمایت آنکارا قرار گرفته‌است.

رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید نیروهای مورد حمایت آنکارا، پس از منبج، راهی رقه خواهند شد؛ پایگاه اصلی شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در سوریه.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، روز چهارشنبه این احتمال را مطرح کرده بود که ترکیه در عملیات برای بیرون‌راندن گروه «حکومت اسلامی» از رقه، نقش خواهد داشت.

در عین حال اما سپهبد استفان تونسند، فرمانده عملیات ائتلاف علیه داعش، در همان روز به خبرنگاران گفته بود گروه شبه‌نظامی عمدتا کـُرد مورد حمایت آمریکا «به‌زودی» برای نبرد با داعش عازم رقه خواهد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس او گفته «واقعیت این است، تنها گروهی که در آینده نزدیک توانایی (مقابله با داعش را) دارد، گروه نیروهای دمکراتیک سوریه است که ی‌پ‌گ (یگان‌های مدافع خلق) بخش قابل توجهی از آن را تشکیل می‌دهد».

تونسند در عین حال گفته بود ایالات متحده با ترکیه در مورد این موضوع «مذاکره» خواهد کرد، ولی باید راهی برای عبور از مسائل ناشی از «تفاوت رویکرد» در مورد پیکارجویان کـُرد، پیدا کرد.

روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید گفته‌های اردوغان در مورد پیشروی نیروهای مورد حمایت ترکیه به سوی رقه، احتمالا واکنشی به سخنان تونسند نیز هست.

ترکیه، ماه‌ها، مواضع نیروهای کرد در سوریه را موشک‌باران کرده‌‌است و مداخله‌ مستقیمش در شمال سوریه، نه تنها برای مقابله با داعش، که در عین حال برای انجام حملات علیه نیروهای کرد نیز به شمار می‌رود. یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده به واشینگتن‌پست گفته است اگر این وقایع متوقف نشود ممکن است بر تمام نقشه‌ها برای آزادسازی رقه تاثیر بگذارد.

در کنار همه این‌ها «فرماندهی عملیات میدانی نیروهای متحد دولت سوریه» نیز به تازگی هشدار داده پیشروی نظامیان ترکیه به سوی مواضع دولتی سوریه و متحدانش در شمال و شرق حلب، با پاسخ «قاطع و کوبنده» آن‌ها روبه‌رو خواهد شد.

XS
SM
MD
LG