لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

اردوغان: ترکیه به بمباران شبه‌نظامیان کرد سوریه ادامه می‌دهد


اردوغان
اردوغان

رئیس‌جمهوری ترکیه از درخواست‌های آمریکا برای توقف حملات علیه گروه‌ها و شبه‌نظامیان کُرد در سوریه انتقاد کرده و گفته کشورش به حملات خود به آنچه او «تروریست‌های» حزب اتحاد دمکراتیک نامیده، ادامه می‌دهد.

سخنان رجب طیب اردوغان در ۲۸ بهمن ماه، در روزی بیان شده است که شورای امنیت سازمان ملل پس از یک جلسه غیرعلنی به درخواست مسکو، از حملات ترکیه به شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه ابراز نگرانی کرد.

در همان روز ارتش ترکیه برای چهارمین روز پیاپی مواضع گروه ی‌پ‌گ (یگان‌های مدافع خلق) را بمباران کرد. ی‌پ‌گ شاخه نظامی اتحاد دمکراتیک (پ‌ی‌د) به شمار می‌رود و ترکیه می‌گوید آنها گروه‌های تروریستی‌ هستند. اما ایالات متحده چنین تلقی‌ای ندارد و شبه‌نظامیان کرد سوریه از گروه‌های مورد حمایت واشینگتن در آن کشور به شمار می‌روند.

واشینگتن از ترکیه خواسته است دست از حملات بردارد، در عین حال از کردها نیز خواسته تا «از موقعیت درهم‌ریخته فعلی به سود خود استفاده نکنند».

به گزارش روزنامه حریت، چاپ ترکیه، اردوغان در سخنان تازه خود با «انتقاد شدید» از غرب گفته است «در حال حاضر من به سختی می‌توانم آمریکا را درک کنم. [دولت آمریکا] هنوز 'پ‌ی‌د' و 'ی‌پ‌گ' را تروریست خطاب نکرده، یا نمی‌تواند تروریست خطابشان کند. و می‌گوید حمایت ما از 'ی‌پ‌گ' ادامه دارد».

پیشروی‌های شبه‌نظامیان کرد سوریه در شمال آن کشور، نگرانی‌های عمده‌ای را در آنکارا ایجاد کرده است. از سوی دیگر شبه‌نظامیان کرد سوریه تنها گروه مسلحی ارزیابی می‌شوند که در نبردهای زمینی علیه گروه «حکومت اسلامی» موفقیت‌های چشم‌گیری به دست آورده و آن گروه را از بخشی از خاک سوریه عقب رانده‌اند. [بیشتر بخوانید]

رئیس‌جمهوری ترکیه گفته است «آنها می‌گویند بمباران پ‌ی‌د و ‌ی‌پ‌گ را متوقف کنید. عصبانی نشوید! اما ما چنین خیالی نداریم. اگر کسی به سوی ما [توپ] هویتزر یا گلوله شلیک کند، ما چند برابر شدیدتر جوابش را می‌دهیم».

به گزارش خبرگزاری فرانسه مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته است دولتش از ترکیه خواسته دست از گلوله باران مناطق مرزی بردارد چرا که «از نظر ما این کار فقط به افزایش تنش‌ها در منطقه می‌انجامد».

اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود گفت «روسیه هویت اصلی خودش را نشان داده؛ از بشار اسد، یک مستبد قاتل، حمایت می‌کند که تقریبا ۵۰۰ هزار نفر از مردم خودش را کشته است. در حال حاضر روسیه نزدیک است که دست به جنایت جنگی بزند. سازمان ملل چه می‌گوید؟ [می‌گوید اگر حملات روسیه به بیمارستان‌ها] ثابت شود، جنایت جنگی‌ست. دیگر دنبال چه می‌گردید؟ افرادتان را بفرستید و بگذارید تحقیقات لازم را بکنند».

رجب طیب اردوغان در عین حال از آمریکا به خاطر حمایت نکردن از ایده تشکیل یک منطقه «پرواز ممنوع» در سوریه، انتقاد کرد. به گفته او، چنین ممنوعیتی می‌توانست جلوی حضور هوایی روسیه در سوریه را بگیرد.

مولود چاووش ‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز روز سه شنبه گفته بود که این کشور همراه عربستان سعودی و «برخی از متحدان اروپایی‌اش» خواستار استقرار نیروهای زمینی در سوریه است، اما واشینگتن با چنین اقدامی مخالفت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ این سخنان پس از آن ابراز شده که ارتش سوریه با حمایت شبه نظامیان تحت رهبری ایران و نیز حملات هوایی روسیه، به ۲۵ کیلومتری مرز ترکیه رسید.

XS
SM
MD
LG