لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

اردوغان در جمع هوادارانش در استانبول سخنرانی کرد


رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، ۲۶ خرداد ماه در جمع انبوهی از هوادارنش در استانبول حاضر شد و برای آنها سخنرانی کرد.

تجمع هوادارن دولت که دو هفته پس از آغاز اعتراضات گسترده خیابانی به سیاست‌های آن انجام می‌شود، در همان شهری برگزار شد که جرقه اولیه اعتراضات در آن زده شد.

اردوغان در سخنرانی خود اتهاماتی که معترضان به او و دولتش در مورد «تمامیت‌خواه» بودن زده‌اند را رد کرد و در عین حال گفت «تروریست‌ها» معترضان را شست‌وشوی ذهنی داده‌اند.

همزمان با این سخنرانی، که در آن تنشی گزارش نشده است، پلیس در جای دیگری از شهر استانبول به مخالفان دولت حمله و به سوی آنها گاز اشک‌آور شکلیک کرد.

یک شب پیش از آن نیز پلیس با توسل به زور پارک گزی را که قلب اعتراضات است، از جمعیت خالی کرد.

پارک گزی جایی‌ست که اعتراضات اولیه در آن و به صورت نشسته انجام می‌شد. معترضان از دولت می‌خواستند که در آن مرکز خرید و مسجد احداث نکند، چراکه از اندک فضاهای سبز باقی‌مانده در استانبول است. اما آن اعتراضات با خشونت پلیس به خیابان‌ها و دیگر شهرهای ترکیه کشیده و تبدیل به اعتراضاتی ضد دولتی شد.

اردوغان در جمع هوادارانش گفت که «صبر او در برابر معترضان به پایان رسیده است». «پایان بردباری» هر چند سخنان تازه‌ای نیست اما پیشتر نگرانی کشورهاتی غربی را همراه داشته است، که از برخورد بدون بردباری دولت علیه معترضان انتقاد کرده بودند.

در ۱۷ خرداد ماه، نماینده دایره گسترش اتحادیه اروپا در کنفرانسی در استانبول به نخست‌وزیر ترکیه هشدار داد که استفادهٔ بیش از حد از نیروی پلیس علیه معترضان، در حکومت‌های دموکراتیک جایی ندارد.

اما یک روز پس از آن اردوغان به اتحادیه اروپا تاخت و هم‌پیمانان غربی خود را به در پیش گرفتن «معیار دوگانه» متهم کرد.

در تازه‌ترین سخنرانی خود نیز، در روز یک‌شنبه، نخست وزیر ترکیه رسانه‌های خارجی را هدف قرار داد و انتقادات خود را نصیب آنها کرد.

او پیشتر نیز شبکه‌های اجتماعی را «بدترین تهدید» برای جامعه معرفی کرده بود.

در سخرانی‌های دیگری نیز معترضان را «مشتی غارتگر» نامیده بود. او چند بار نیز تاکید کرده است که افراطیون معترضان را می‌شورانند.

در سخنرانی دیگری نیز گفته بود وضع خوب اقتصادی ترکیه باعث شده تا بعضی کشورهای دیگر به دنبال راه انداختن اعتراضات در آن باشند تا به اهداف اقتصادی خود دست پیدا کنند.

پیش از آن نیز اپوزیسیون را متهم به شوراندن معترضات کرده بود.

از سوی دیگر نخست وزیر ترکیه دو بار نیز با گروهی از معترضان دیدار کرده است.

گروه‌های مخالف دولت که طی روزهای گذشته دست به راه‌پیمایی در شهرهای مختلف ترکیه زده‌اند، به طور گسترده‌ای برای خبررسانی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. برخی ناظران و کارشناسان دلیل روی آوردن عمومی به شبکه‌های اجتماعی را در ترکیه، کمبود آزادی بیان یا نگرانی روزنامه‌نگاران از گزارش کردن وقایع که ممکن است به بازداشت یا اخراج آنها بیانجامد، عنوان کرده‌اند.

تا همینک پنج تن از معترضان در درگیری‌های دو هفته گذشته پلیس و مخالفان کشته شده و هزاران تن نیز زخمی شده‌اند. روز گذشته در پی تجمع هواداران دولت، رهبر حزب ملی‌گرای ترکیه، در جمع مخالفات دولت، نخست‌وزیر آن کشور را متهم کرد که با راه انداختن این گردهمایی در برابر اعتراضات مخالفان، به دنبال تقسیم کشور است. از سوی دیگر گروهی از مخالفان ملی‌گرایان نیز در شبکه‌های اجتماعی، آنها را متهم کرده‌اند که در شرایط فعلی به دنبال کسب محبوبیت برای خود هستند.
XS
SM
MD
LG