لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

اتحادیه اروپا از اعضای خود خواست ۴۰ هزار پناهجو را بپذیرند


در تازه‌ترین اقدام در مورد پناهجویان، اتحادیه اروپا، از اعضای خود خواسته است تا به ۴۰ هزار پناهجوی سوری و اریتره‌ای، که وارد ایتالیا و یونان شده‌اند، در کشورهای خود پناه دهند.

اقدام جدید اتحادیه اروپا، بخشی از اقدام‌های اضطراری این اتحادیه، و در حالی‌ست که مرگ پناهجویان در راه آن قاره، روندی رو به رشد به خود گرفته است.

دریای مدیترانه در سال جاری میلادی، محل بدترین سانحه دریایی پناهجویان قایق‌نشین بود، که بیش از ۸۰۰ کشته برجای گذاشت.

رم و آتن، از دیگر ۲۶ عضو اتحادیه اروپا خواسته‌اند دست به اقدامات بیشتری در رابطه با موج مهاجرت غیرقانونی و جلوگیری از قربانی‌ شدن پناهجویان بزنند.

ایتالیا و یونان، در جنوب قاره، از نزدیک‌ترین مرزهای اروپایی هستند که پناهجویان، از شمال آفریقا به آنها سرازیر می‌شوند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید تاسیساتی که در حال حاضر در ایتالیا برای نگهداری پناهجویان وجود دارد، می‌تواند تا ۸۰ هزار نفر از آنها را در خود جای دهد.

این تاسیسات در حال انباشته شدن از مردمی‌ست که از جنگ و فقر گریخته‌اند و مقام‌های ایتالیایی در چند نوبت نگرانی خود را در این مورد ابراز کرده‌اند.

دیمیتریس آوراموپولوس، کمیسر اتحادیه اروپا در امور پناهندگی، ششم خرداد ماه، در یک کنفرانس خبری گفت «ما پیشنهاد انجام روندی اضطراری را برای سکنی دادن به ۴۰ هزار پناهجو در اعضای اتحادیه اروپا می‌کنیم».

به گفته او پناهجویان سوری و اریتره‌ای از ایتالیا و یونان به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا انتقال پیدا می‌کنند. این روند قرار است طی دو سال انجام شود.

پیشنهاد اتحادیه اروپا این است که تقسیم پناهجویان بر اساس چهار دسته‌بندی اصلی انجام شود؛ تولید ناخالص ملی، جمعیت، بیکاری و نیز شمار پناهجویانی که هر یک از اعضا در حال حاضر پذیرفته است.

رقمی معادل ۶۵۰۰ دلار نیز در ازای هر یک پناهجو، به کشوری که آن را می‌پذیرد، پرداخت می‌شود.

در عین حال نمایندگی اتحادیه در امور مهاجرت تاکید کرده است که اعضا، طی دو سال، ۲۰ هزار پناهجوی سوری را خارج از آن قاره که «نیاز کاملا مشخص به محافظت بین‌المللی» دارند، بپذیرد.

کشورهای ایرلند، بریتانیا و دانمارک، در حال حاضر، بنا بر معاهده‌ای اتحادیه، می‌توانند با جابه‌جایی و اسکان مجدد پناهجویان مخالفت کنند.

در عین حال گروهی از کشورهای اروپایی که اکنون هم تحت فشار احزاب و گروه‌های ضد پناهجویان هستند، نارضایتی خود را از دسته‌بندی جدید نشان داده‌اند.

مقام‌های اتحادیه اروپا اما می‌گویند خواستار آن هستند که اعضا «حداقل همبستگی» خود را با موضوع نشان دهند.

XS
SM
MD
LG