لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۱

رئیس کمیسیون اروپا: ترکیه هر روز فاصله بیشتری از اروپا می‌گیرد


ژان-کلود یونکر
ژان-کلود یونکر

ژان-کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید پاکسازی‌ها، بازداشت مخالفان سیاسی و توقیف رسانه‌ها، ترکیه را هر روز از اروپا دورتر می‌کند و این احساس را به‌وجود آورده است که این کشور دیگر تمایلی به عضویت در اتحادیه ندارد.

آقای یونکر ۱۸ آبان ماه گفته است «من دوست ترکیه هستم، و با تلخی شاهدم که ترکیه هر روز فاصله بیشتری از اروپا می‌گیرد».

رئیس کمیسیون اروپا در عین حال خواسته است تا رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، صریحا بیان کند آیا می‌خواهد کشورش به عضویت اتحادیه اروپا درآید یا نه.

او افزوده است که عدم دسترسی شهروندان ترکیه به امکانات سفر بدون روادید به اروپا، تنها متوجه اردوغان و سیاست‌ها او است.

لغو راودید برای شهروندان ترکیه در کنار سرعت بخشیدن به مذاکرات عضویت آن کشور در اتحادیه اروپا و کمکی چند میلیارد یورویی، بخشی از مذاکرات و توافقاتی‌ست که بروکسل و آنکارا اخیرا به آن دست یافته بودند و قرار بود در برابر آن، ترکیه نیز جلوی عزیمت گسترده پناهجویان به اروپا را بگیرد.

نیروهای امنیتی ترکیه به تازگی شماری از اعضای حزب دمکراتیک خلق‌ها، از مهم‌ترین احزاب مخالف اردوغان که در عین حال از جمله حامیان کـُردهای آن کشور نیز به شمار می‌رود، را بازداشت کرده‌اند. رهبران این حزب نیر در میان بازداشت‌شدگان هستند.

این موضوع، در کنار ادامه پاکسازی‌ها و تعطیلی رسانه‌ها و بازداشت برخی روزنامه‌نگاران، با انتقادهای سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و نیز دولت ایالات متحده روبه‌رو شده‌است.

آقای اردوغان، خود در ۱۶ آبان، در یک سخنرانی تلویزیونی گفت برایش مهم نیست او را «دیکتاتور» بنامند و در عین حال کشورهای اروپایی را متهم کرد، با کمک به حزب کارگران کردستان، پ‌کا‌کا، به «تروریسم» کمک می‌کنند.

ژان کلود یونکر می‌گوید، زمان آن می‌رسد که رئیس‌جمهوری ترکیه برای مردم کشورش توضیح دهد چرا قادر نیستند مانند دیگر شهروندان اروپایی، آزادانه به کشورهای این قاره سفر کنند: «چراکه اوست که به تعهداتی که در مورد آن به توافق رسیده بودیم، عمل نکرده‌است».

سخنان یونکر در آستانه گزارش تازه اتحادیه اروپا در مورد روند مذاکرات عضویت ترکیه مطرح شده‌است. این گزارش قرار است ۱۹ آبان ماه منتشر شود.

XS
SM
MD
LG