لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

موفقیت احزاب افراطی در انتخابات پارلمانی اروپا


نمایی از پارلمان در بروکسل بلژیک
نمایی از پارلمان در بروکسل بلژیک
پیش‌بینی‌ها از نتایج رای‌گیری در پی انتخابات پارلمان اروپا در ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا، حاکی از پیروزی بلوک راست‌ها و چپ‌های میانه و لیبرال‌هاست ولی نشان‌ می‌دهد که احزاب افراطی و مخالف اتحادیه اروپا نیز به موفقیت‌های عمده‌ای دست یافته‌اند.

ارزیابی‌های حاصل از پرسش از رای‌دهندگان نشان می‌دهد که بلوک احزاب افراطی، مانند جبهه ملی فرانسه به رهبری مرین لوپن، با کسب ۳/ ۵ درصد آرا، ۴۰ کرسی را از آن خود می‌کنند.

جبهه ملی در فرانسه توانسته بیشترین آرا را کسب کند، آنچه نخست‌وزیر آن کشور آن را «زمین‌لرزه سیاسی» نامیده است.

مرین لوپن، خود در جمع هوادارانش گفته است «مردم فرانسه بلند و واضح نظرشان را بیان کرده‌اند… آنها دیگر نمی‌خواهند کسانی خارج از مرزهای ما، تکنوکرات‌ها یا بازرسان اروپایی، رهبریشان کنند».

از سوی دیگر گای ورهوفشتاد، رهبر لیبرال‌ها در پارلمان اروپا گفته است «تنها به فرانسه نگاه نکنید، در برخی کشورهای اروپایی هواداران اتحادیه پیروز بوده‌اند».

برآوردها نشان می‌دهد که ائتلاف احزاب راست و چپ میانه، مانند گذشته، همچنان بیشترین کرسی‌ها از ۷۶۶ کرسی پارلمان را در اختیار خواهند داشت. با این همه آنها کرسی‌هایی را نیز از دست داده‌اند.

در مجموع پیشبینی می‌شود که نزدیک به ۱۰۰ کرسی در اختیار نمایندگان احزاب تندرو، ناسیونالیست و مخالف وحدت اتحادیه قرار گرفته باشد.

در اتریش راست‌گرایان پیروز انتخابات پارلمان اروپا شدند.

در آلمان اتحاد احزاب مسیحی اول شد.

در دانمارک راست‌گرایان با کسب نزدیک ۲۷ درصد آرا به پیروزی رسیدند. حزب پیروز در انتخابات دانمارک به ضدیت با پذیرش مهاجران شهرت دارد.

انتخابات برای پارلمان اروپا هر پنج سال یک بار انجام می‌شود.

پارلمان اروپا تنها ساز و کار اتحادیه است که نمایندگان آن از طریق انتخابات مستقیم تمام شهروندان کشورهای عضو برگزیده می‌شوند.

۴۳ درصد از واجدین شرایط در رای‌گیری شرکت کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG