لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

پارلمان اروپا: روسیه با دروغ‌پردازی رسانه‌ای به دنبال تفرقه‌افکنی در اروپا است


پارلمان اتحادیه اروپا در مورد آنچه «خبرپراکنی کاملا دروغین» رسانه‌های دولتی روسیه توصیف کرده، هشدار داده و خواسته‌است تا اعضای اتحادیه اقدامات خود را علیه این «تبلیغات» افزایش دهند. این موضوع واکنش شدید رئیس‌جمهوری روسیه را در پی داشته‌است.

پارلمان اروپا، رسانه‌های دولتی روسیه، از جمله تلویزیون «راشا تودی» یا خبرگزاری «اسپوتنیک» را متهم کرده است، که به پخش اخبار «کاملا دروغین» اقدام کرده و میان کشورهای این قاره تفرقه و دودستگی ایجاد می‌کنند.

راشا تودی، شبکه‌ای تلویزیونی‌ست که دولت روسیه بودجه آن را تامین می‌کند. این شبکه با بهره‌گیری از کانال‌های تلویزیونی، ماهواره‌ای و وب‌سایت‌های اینترنتی به پخش محتوای رسانه‌ای به زبان‌های مختلف مشغول است. اسپوتنیک، یک خبرگزاری و شبکه رادیویی‌ست که آن‌هم تحت کنترل دولت روسیه قرار دارد و دفتر مرکزی آن در مسکو است. شبکه رسانه‌ای اسپوتنیک در فضای مجازی، به پیش از ۳۰ زبان محتوا تولید می‌کند.

به گفته پارلمان اروپا، رسانه‌های دولتی روسی، با استفاده از «از ابزارهای گسترده‌ای‌» از اتاق‌های فکر تا تلویزیون و ماهواره، «خبرگزاری‌های قلابی» یا شبکه‌های اجتماعی برای پخش «اخبار دروغین»، به چالش کشیدن ارزش‌های دمکراتیک و ایجاد دودستگی در اروپا مشغول هستند.

قطعنامه تصویب‌شده در این پارلمان می‌گوید مسکو بر شدت «پروپاگاندای» خود علیه اتحادیه اروپا، به ویژه از زمان الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک خود، افزوده‌است. شبه‌جزیره کریمه، منطقه‌ای متعلق به خاک اوکراین است، که روسیه در پی اعتراضات ضد مسکو در اوکراین، سقوط دولت هوادارش و در نهایت قدرت‌گرفتن هواداران اروپا، به خاک خود الحاق کرد.

ولادیمیر پوتین، در زمان الحاق کریمه، شدیدا به کشورهای اروپایی تاخته، مقام‌های آن قاره را «گستاخ» توصیف کرده و گفته بود «آن‌ها شم سیاسی خود را کاملا از دست داده‌اند و عواقب اقدام‌شان را پیش‌بینی نکردند. روسیه در موقعیتی قرار گرفت که نمی‌توانست به عقب برگردد».

اکنون نیز واکنش روسیه به قطعنامه پارلمان اروپا، تند و بی‌پروا توصیف می‌شود؛ ولادیمیر پوتین، اروپایی‌ها را به باد انتقاد گرفته که به روسیه درس دمکراسی می‌دهند و قطعنامه پارلمان اروپایی را نیز «نشانه انحطاط سیاسی افکار دموکراتیک در اروپا» توصیف کرده‌است.

البته شماری از اروپایی‌ها نیز به انتقاد از قطعنامه پارلمان پرداخته‌اند. سخنگوی مارین له‌پن، رهبر «جبهه ملی» فرانسه، گروهی که با عقاید افراطی و شدیدا مخالف سیاست‌های مهاجرتی شناخته می‌شود، آن را «پروپاگاندای دروغین اروپا» توصیف کرده‌است. حزب «یوکیپ» بریتانیا، از مخالفان سرسخت اتحادیه اروپا، نیز به قطعنامه رای منفی داده‌است.

نمایندگان حلقه «چپ میانه» در پارلمان اروپا نیز از قرار گرفتن نام دستگاه‌های رسانه‌ای روسیه، در کنار و برابر با تبلیغات رسانه‌ای گروه‌هایی مانند «حکومت اسلامی» یا شاخه‌های القاعده، انتقاد کرده‌اند.

پارلمان اروپا، علاوه بر روسیه، در مورد تبلیغات رسانه‌ای گروه‌های افراطی نیز هشدار داده‌است. این قطعنامه با ۳۰۴ رأی موافق در مقابل ۱۷۰ رأی مخالفت و ۲۰۸ رأی ممتنع تصویب شد.

XS
SM
MD
LG