لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

توافق اروپا بر سر تامین ۳ میلیارد یورو کمک به پناهجویان در ترکیه


اعضای اتحادیه اروپا بر سر نحوه تامین ۳ میلیارد یورو (۳.۳ میلیارد دلار) کمک به پناهجویان سوری در ترکیه به توافق رسیدند؛ بخش عمده‌‌ای از این کمک را کمیسیون اروپا و کشور آلمان تامین خواهند کرد.

اتحادیه اروپا و ترکیه پیش از این در رابطه با کنترل حرکت پناهجویان به اروپا و اسکان و مدیریت وضعیت در خود خاک ترکیه به توافق رسیده‌ بودند. اما طرحی که تصویب آن به اواخر سال میلادی گذشته باز می‌گردد به دلیل مخالفت ایتالیا، هنوز به مرحله اجرایی نرسیده بود.

اکنون اتحادیه اروپا بر سر اجرا و تامین منابع مالی طرح به توافق رسیده‌است؛ کمیسیون اروپا با دو برابر کردن منابع مالی طرح، یک میلیارد یورو می‌پردازد. مابقی ۲۸ عضو نیز ۲ میلیارد یوروی باقی‌مانده را تامین می‌کنند. البته بیشترین سهم، مبلغی بیشتر از ۴۲۰ میلیون یورو، توسط آلمان تامین خواهد شد.

فرانس تیمرمن، قائم‌مقام کمیسیون اروپایی به خبرنگاران گفته است «پولی که می‌دهیم، مستقیما به سود پناهجویان سوری در ترکیه خرج خواهد شد، [این پول] دسترسی آنها را به آموزش و نیز بهداشت و کمک‌های پزشکی بهبود می‌بخشد».

توافق نهایی برای تامین منابع مالی کمک به پناهجویان در خاک ترکیه، در حالی‌ست که موج کم‌سابقه‌ای از پناهجویان طی سال ۲۰۱۵ وارد اروپا شدند.

صدها هزار نفر از این افراد از مرزهای ترکیه گذشتند تا خود را به کشورهای اروپایی، به ویژه در غرب و شمال آن، برسانند.

ترکیه در حال حاضر میزبان شماری نزدیک به ۳ میلیون پناهجو است. عمده این پناهجویان از کشور جنگ‌زده سوریه گریخته‌اند.

کمیسیون اروپایی از اقدامات اخیر ترکیه برای صدور مجوز کار برای پناهجویان و جلوگیری از عزیمت آنها به سمت اروپا تشکر کرده‌است.

پیش از این ترکیه می‌گفت بار مالی کمک به پناهجویان تنها بر دوش آنکارا است. سازمان عفو بین‌الملل در سال گذشته میلادی گزارش داده بود از هر ۱۰ پناهجو، تنها یکی از دولت ترکیه کمک مالی دریافت می‌کند.

XS
SM
MD
LG