لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

شنود مکالمات، هیئت «حسن نیت» آمریکا را روانه اروپا می‌کند


مقر اصلی رصد ارتباطات آمریکا در مونیخ آلمان
مقر اصلی رصد ارتباطات آمریکا در مونیخ آلمان
گروهی از قانونگذاران آمریکایی در قالب هیئتی برای نشان دادن حسن نیت واشینگتن به هم‌پیمانان اروپاییش، پس از آنکه روابط دو طرف با برملا شدن موضوع «شنود و رصد ارتباطات» دچار تنش شد، به این قاره سفر می‌کند.

این سفر برای هفته آینده میلادی (سه روز دیگر) برنامه‌ریزی شده و اعضای آن سناتور دمکرات، کریس مورفی و دو تن دیگر از اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده هستند.

این گروه روز دوشنبه، چهارم آذر ماه، به برلین می‌رود و روز سه‌شنبه با مقام‌های اروپایی در بروکسل دیدار خواهد کرد.

در برلین هیئت آمریکایی با وزیر خارجه آلمان و اعضای پارلمان آن کشور دیدار می‌کنند.

پیشتر هفته‌نامه اشپیگل نوشته بود که آنگلا مرکل، صدر اعظم، و رئیس‌جمهوری فدرال آلمان، درخواست دیدار را «رد کرده‌اند».

کریس مورفی، رئیس دایره اروپا در کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکاست.

سناتور مورفی به خبرگزاری فرانسه گفته است «امید نخست آن است که حسن نیتی که طی هفته‌های گذشته از بین رفت، بار دیگر بین دو طرف برقرار شود».

این دیدار در حالی انجام می‌شود که در آلمان نظرسنجی‌ها از «نبود اطمینان» میان ۶۱ درصد از شهروندان آن کشور، به واشینگتن حکایت دارند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز دوشنبه ۲۷ آبان گفت که در مورد اتهامات شنودهای آمریکا از دیگر کشورها، باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد ولی افزوده بود: «مهم‌تر از این آن است که اعتماد بار دیگر بازگردد.»

طی هفته‌های گذشته گزارش‌های گوناگونی منتشر شدند که برپایه اسناد ادوار اسنودن، کارمند پیمانکار پیشین در سازمان امنیت ملی آمریکا تنظیم شده، و از رصد گسترده ارتباطات اروپاییان و رهبران این قاره حکایت دارند.

تازه‌ترین این گزارش‌ها در ۲۸ آبان ما از شنود ۳۳ میلیون مکالمه در نروژ خبر داده‌اند.

به نوشته نشریه‌های مشهور اروپایی، میلیون‌ها شهروند و ۳۵ تن از رهبران جهان هدف شنود سازمان امنیت ملی آمریکا بوده‌اند.

خانم مرکل از جمله کسانی بوده که بنا بر این اسناد، تلفن شخصیش -حتی از زمانی که هنوز صدر اعظم نبود- تحت رصد قرار داشته است.

ایالات متحده شنودها را -برای نمونه در آلمان- رسما به شکلی که در نشریه‌ها منتشر می‌شود تائید نمی‌کند، اما باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در این مورد با آنگلا مرکل گفت‌وگو کرده و گفته است «تلفن او شنود نمی‌شود». آنچه مشخص نمی‌کند زمان «شنود شدن» از چه تاریخی‌ست.

اسناد و نیز برخی نظرات منتشر شده از سوی مقام‌های امنیتی در ایالات متحده، نشان می‌دهند که ساز و کارهای جاسوسی آمریکایی برخی رصدها و شنودهای ارتباطی را با همکاری سازمان‌های اروپایی انجام داده‌اند.

خود ادوارد اسنودن نیز در متنی که ۱۳ آبان ماه در اشپیگل منتشر کرد در کنار سازمان امنیت ملی آمریکا از سازمان امنیتی بریتانیا نیز به عنوان «بزرگ‌ترین متخلفان نطارت مجرمانه» نام برد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، ماه گذشته تایید کرد که در عملیات شنود آمریکا زیاده‌روی شده است و اطمینان داد که باراک اوباما مصمم به جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده در زمینه گردآوری اطلاعات است.
XS
SM
MD
LG