لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۲

جام ملت‌های اروپا؛ بازداشت ده‌ها نفر در درگیری‌های شهر لیل


یکی از هواداران افراطی روسیه صندلی‌های کافه‌ای را به سوی هواداران انگلستان پرتاب می‌کند
یکی از هواداران افراطی روسیه صندلی‌های کافه‌ای را به سوی هواداران انگلستان پرتاب می‌کند

تنش‌های دوباره بین تماشاگران انگلیسی و هواداران تیم روسیه و نیز درگیری‌های پلیس با گروهی از هواداران انگلستان، در «گروه بی» جام ملت‌های اروپا، به پرتاب گاز اشک‌آور، بازداشت نزدیک به ۴۰ نفر و زخمی شدن ۱۶ نفر انجامیده است.

تنش‌های اولیه پس از پایان بازی روسیه و اسلواکی آغاز شده و با حمله پلیس به گروهی از هواداران انگلستان، که تا نیمه‌های شب در مراکز و محله‌های مرکزی شهر «لیل» باقی ماندند، در نهایت پایان یافته است.

درگیری‌ها و دخالت پلیس در حالی‌ست که در پی خشونت‌های نسبتا گسترده بازی اول گروه بی بین روسیه و انگلستان در مارسی، پلیس فرانسه به شمار نیروهای خود در لیل افزوده بود.

شورای اجرایی اتحادیه فوتبال اروپا به هر دو تیم روسیه و انگلستان هشدار داده است که در صورت ادامه خشونت‌ها آن‌ها را زودهنگام از دور مسابقات حذف خواهد کرد.

این اتحادیه در حال حاضر به خاطر رفتار هواداران تیم روسیه، فدراسیون فوتبال آن کشور را به پرداخت ۱۵۰ هزار یورو جریمه محکوم کرده است.

درگیری‌های روز یک‌شنبه، در پی تساوی بین انگلستان و روسیه بازتاب گسترده‌ای داشته و برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اروپایی می‌گویند هسته اصلی هواداران افراطی روس که در خشونت‌ها حضور داشتند، «هماهنگ» عمل می‌کردند.

درگیری‌های روز ۲۶ خرداد، که با دخالت نیروهای لباس‌شخصی پلیس و سربازان ارتش انجامیده، نخستین درگیری جدی، از زمان حضور هواداران تیم‌های اسلواکی، روسیه، انگلستان و ولز در شهر شمالی «لیل» است. هرچند برخی رخدادها در روز قبل از آن نیز به وقوع پیوسته‌است. (در فیلم: روز سه‌شنبه)

بازی روز چهارشنبه بین اسلواکی و روسیه با پیروزی ۲ بر ۱ اسلواکی به پایان رسید. از همان زمان نیز گروهی از هواداران انگلستان که در اطراف ایستگاه قطار لیل مشغول میگساری بودند، شروع به شعار دادن و ناسزا گفتن کرده‌اند.

البته در مجموع عموم هواداران حاضر در لیل آرام بوده و دردسری نیز ایجاد نکرده‌اند، اما با پایان مسابقه اسلواکی و روسیه بر شدت شعارهای هواداران انگلستان و ولز افزوده شده است.

دخالت پلیس و نیروهای امنیتی در نهایت به درگیری‌ها خاتمه داده‌است.

اما ساعتی بعد برخی از هواداران افراطی و مست که در ایستگاه قطار جمع شده بودند، راهی مرکز لیل شده‌اند. پلیس از گاز و اسپری‌ برای جلوگیری از حرکت آنها استفاده کرده‌است.

درگیری‌های شدید مارسی سبب شده تا مقام‌های فرانسوی فروش الکل در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌های لیل را تا ۶ صبح روز جمعه ممنوع اعلام کنند. دلیل اصلی این کار جلوگیری از استفاده از شیشه‌های مشروب در روند درگیری‌ها و خشونت‌ها است که در جریان رخدادهای مارسی چندین نفر را شدیدا مجروح کرد. بارها و کلوب‌ها نیز می‌توانند تنها تا نیمه‌شب باز بمانند، هرچند برخی از کافه‌ها و بارها در همان درگیری‌های اولیه در لیل کرکره‌های خود را پایین کشیدند.

XS
SM
MD
LG