لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

باکو؛ بازی‌های اروپایی و ورزشکاران ایرانی


در نخستین دوره بازی‌های اروپایی، آذربایجان تا کنون در جایگاه دوم قرار گرفته است
در نخستین دوره بازی‌های اروپایی، آذربایجان تا کنون در جایگاه دوم قرار گرفته است

نخستین دوره بازی‌های اروپایی با حضور ۵۰ کشور از این قاره و در رشته‌های مختلف ورزشی، به میزبانی جمهوری آذربایجان در حال برگزاری است.

شیوه برگزاری مسابقات مانند المپیک و بازی‌های آسیایی است که به طور همزمان و به‌ صورت متمرکز، در رشته‌های گوناگون مردان و زنان برگزار می‌شود و کشورهای مختلف برای کسب جایگاه بهتر در جدول رده‌بندی مدال‌ها مبارزه می‌کنند.

در رده‌بندی مدال‌ها روسیه با ۴۷ مدال طلا صدرنشین است و آذربایجان با ۱۴ مدال طلا در رده دوم قرار دارد، یعنی بالاتر از آلمان، انگلستان و بقیه کشورهای صاحب ورزش در این قاره مانند اسپانیا و فرانسه.

این موفقیت آذربایجان غیر از ورزشکاران بومی، با مشارکت برخی ورزشکاران وارداتی از سایر ملل رقم خورده است که ایران هم جزو آنهاست.

در رشته ژیمناستیک آرتیستیک و ماده پارالل، اولگ استپکو تنها مدال طلای میزبان را کسب کرد. اما وقتی تلویزیون دولتی این کشور با او مصاحبه کرد، به زبان روسی پاسخگوی سوالات بود که اظهاراتش به صورت همزمان، به زبان آذری ترجمه می‌شد.

ایرینا زارتسکا برنده تک مدال طلای آذربایجان در کاراته زنان، آندری کازوسیوناک نایب قهرمان سامبو، ختاگ گازاموف قهرمان ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد، ماگومدوف برنده مدال برنز فوق سنگین، اسلام ماگومدوف قهرمان ۹۸ کیلوگرم کشتی فرنگی، ماریا استادنیک و آنجلا دوروگان دختران طلایی در کشتی زنان و رادیک عیسایف برنده مدال طلای تکواندو فقط تعدادی از ورزشکاران خارجی آذربایجان در این دوره از مسابقات هستند.

صباح شریعتی، ورزشکار ایرانی در فوق سنگین کشتی فرنگی هم یک نشان نقره به جمع مدال‌های میزبان افزود. او ابتدا میکولا کوچمی از آذربایجان را شکست داد. کاخایا از گرجستان و چوگوشویلی از بلاروس را هم مغلوب کرد تا به فینال برسد. در این مرحله مغلوب رضا کایالپ قهرمان جهان از ترکیه شد تا روی سکوی دوم بایستد.

میلاد بیگی هم در ۸۰ کیلوگرم تکواندو ابتدا نماینده صربستان را از پیش رو برداشت. در دومین مبارزه بر حریف انگلیسی غلبه کرد. در مرحله نیمه نهایی ژولیو فریرا از پرتغال را برد و در فینال هم بر آلبرت گائون از روسیه چیره شد.

این ورزشکار که به تازگی مهاجرت کرده، در حالی برای آذربایجان طلا گرفته که در جدول رده‌بندی مدال‌ها کشورهایی چون اتریش، گرجستان، بلغارستان، اسرائیل، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند و نروژ هنوز طلا نگرفته‌اند.

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «دور افتخار ایرانی‌ها با پرچم جمهوری آذربایجان» نوشته است «همین مدال‌آوری‌ها زنگ خطری بزرگ برای ورزش ایران است که مبادا این مهاجرت‌ها در آینده نیز ادامه‌دار باشد و سرمایه‌های ورزش ایران، یکی پس از دیگری از دست بروند.»

روزنامه شرق در گزارش انتقادی خود تاکید می‌کند «کوچ ورزشکاران از مهم‌ترین معضلاتی است که ورزش ایران با آن روبه‌رو بوده و تاکنون راهکاری از سوی مسئولان برای مقابله با آن اندیشیده نشده. مشکل مالی و نادیده‌گرفتن ورزشکاران ایرانی، تنها دلیلی است که آنها را مجبور کرده تا دست به این کار بزنند.»

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی جمهوری آذربایجان، جمشید خیرآبادی از ایران است و سرمربی تکواندوی این کشور هم رضا مهماندوست نام دارد که او نیز سرمربی پیشین تیم ملی ایران بوده است.

مهماندوست پیش از المپیک لندن از جانب فدراسیون جهانی به عنوان بهترین مربی جهان معرفی شد، زیرا با تیم ملی ایران برای اولین بار پس از چهل سال به قهرمانی کره‌ای‌ها در جهان خاتمه داد. اما نتیجه این موفقیت تاریخی، دریافت حکم برکناری در آستانه المپیک لندن بود.

مهماندوست پس از برکناری راهی تایوان شد و هدایت تیم ملی آن کشور را برعهده گرفت. اینک نیز تیم آذربایجان را رهبری می‌کند.

او پیشتر در مصاحبه با خبرگزاری فارس، با اشاره به عضویت دختران و پسران ایرانی در تیم ملی تکواندوی آذربایجان گفته بود «سهیلا سیاحی با پیشنهاد آذربایجان روبه‌رو شده و قرار است برای این کشور مبارزه کند. پانیسا یکی دیگر از بانوان نیز مانند سینا بهرامی و احمد محمدی به تیم جمهوری آذربایجان ملحق خواهند شد.»

XS
SM
MD
LG