لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

غرب خواستار اقدام سازمان ملل در مورد آزمایش موشکی ایران شد


سامانتا پاور، نماینده ارشد ایالات متحده در سازمان ملل
سامانتا پاور، نماینده ارشد ایالات متحده در سازمان ملل

کشورهای اروپایی و ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار تحقیق کمیته مربوط به تحریم‌ها در مورد آزمایش موشکی اخیر ایران شده و آن را «نقض جدی» تحریم‌های سازمان ملل توصیف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بریتانیا، آلمان و آمریکا ۲۹ مهر ماه، گزارشی را به کمیته تحریم سازمان ملل ارائه داده‌ و خواستار انجام «اقدامی مناسب» در این مورد شده‌اند.

سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، به اعضای شورای امنیت گفته است که موشک آزمایش‌شده در ایران، قادر است کلاهک اتمی حمل کند.

چهار کشوری که خواستار تحقیق و اقدام شده‌اند می‌گوید آزمایش موشک «عماد» در تضاد با قطعنامه ۱۹۲۹ است که در سال ۲۰۱۰ میلادی به تصویب رسید.

قطعنامه ۱۹۲۹ سازمان ملل تهران را از انجام آزمایش‌های مربوط به موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را دارند، منع می‌کند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل می‌گوید این آزمایش اقدامی «تحریک‌آمیز» بود و «ایالات متحده به آن به عنوان یک موضوع جدی» که ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد، نگاه می‌کند.

تهران این موضوع را که آزمایش موشک جدید در تضاد با قطعنامه سازمان ملل است، رد می‌کند. ایران تاکید کرده است که قصد ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای را ندارد.

خبر آزمایش موشک جدید ایران به نام «عماد»، در ۱۹ مهر ماه اعلام شده بود.

وزارت دفاع ایران می‌گوید موشک جدید که قرار است جایگزین «شهاب-۳» شود، به کلی در ایران ساخته شده و تا لحظه برخورد به هدف قابل هدایت و کنترل است.

درخواست ارائه‌شده از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا می‌تواند گامی نخست برای اعمال تحریم‌های جدیدی باشد. هرچند چنین موضوعی به توافق نهایی چین و روسیه نیز نیاز خواهد داشت.

ماتئو ریکرافت، نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد، می‌گوید ضرب‌الاجلی برای ارائه گزارش کمیته تحریم‌ها به شورای امنیت تعیین نشده است اما «به وضوح نوعی فوریت برای آن حس می‌شود».

XS
SM
MD
LG