لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۲

مذاکرات اتمی کارشناسان در نیویورک آغاز می‌شود


کارشناسان ایران و شش قدرت جهانی طرف گفت‌وگو، مذاکرات خود را بر سر برنامه اتمی تهران آغاز می‌کنند؛ در ادامه مذاکراتی که هدف نهایی از آن رسیدن به توافقی جامع است.

هیئت ایرانی برای شرکت در گفت‌وگوهای مربوط به «بازنگری در توافق خلع سلاح اتمی» که در مقر سازمان ملل برگزاری می‌شود، هفته گذشته به نیویورک رفته و به گزارش خبرگزاری‌های ایران، گفت‌وگوهای کارشناسی «در حاشیه برگزاری کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی» برپا می‌شود.

نمایندگان ایران، بریتانیا، چین، فرانسه، آمریکا، روسیه و آلمان تا ۲۹ تیر ماه فرصت دارند تا به توافقی کامل در مورد بحران ده ساله اتمی ایران دست پیدا کنند.

در حال حاضر طرف‌ها توافقی کوتاه‌مدت دارند که بر پایه آن به صورت داوطلبانه بخش‌هایی حساس از برنامه اتمی ایران تعلیق شده، بخش‌هایی از تحریم‌های جهانی کاهش یافته است. این توافق موقت در ۲۹ تیر ماه، به پایان می‌رسد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید هنوز گفت‌وگو بر سر سخت‌ترین قسمت‌های این برنامه مانده است.

اما همین خبرگزاری از قول روسیه، سازمان انرژی اتمی و کارشناسان می‌گوید ایران در حال همکاری و پاسخ دادن به پرسش‌هایی است که پیشتر از پرداختن به آنها خودداری می‌کرد و به نظر می‌رسد که قصد رسیدن به توافقی کامل وجود دارد.

این چیزی است که رئیس‌جمهوری ایران نیز در مورد آن ابراز «خوشبینی» کرده است. حسن روحانی در پایان فروردین ماه در سفری استانی گفته بود «دستیابی به توافق نهایی در همین مدت شش ماه امکان‌پذیر است».

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، روز یک‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه اعلام کرد که ماسیمو آپارو، مدیرکل پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای گزارش‌دهی آغاز اجرای گام اول برنامه اقدام مشترک ژنو از سوی ایران، وارد تهران شده است.

این مقام دولتی به خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، گفته است که گزارش این اقدامات در بازدید روزهای دوشنبه و سه شنبه (۱۵ و ۱۶ اردیبهشت) ماسیمو آپارو، از معدن ساغند و کارخانه تغلیظ اردکان یزد ارائه خواهد شد.

به گفته آقای کمالوندی در پی این بازدید «ایران می تواند بگوید که هفت اقدام مورد توافق ایران و آژانس در راستای همکاری‌های انجام شده در برنامه اقدام مشترک [تعلیق برنامه اتمی در برابر کاهش تحریم‌ها] مثل شش مورد قبلی در زمان مورد توافق انجام شده است و در واقع می‌توان گفت که این هفت اقدام به زودی نهایی می شود.» [گزارش رادیو فردا در مورد جزئیات این دیدار را بخوانید]

دیدار کارشناسان اتمی در نیویورک، مقدمه‌ای برای ادامه مذاکرات در سطح مقام‌های عالی هفت کشور است که قرار است از ۱۳ ماه مه (یک هفته دیگر) در وین، اتریش، از سر گرفته شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول پاتریسیا لویس، رئیس پیشین موسسه تحقیقات در مورد خلع سلاح اتمی وابسه به سازمان ملل، می‌گوید در رویکرد ایران به برنامه اتمی در مقایسه با دو سال پیش «تغییری بزرگ» رخ داده است.

مذاکرات اتمی البته در خود ایران با انتقاد گروهی از اصول‌گرایان تندرو یا مقام‌های دولت پیشین روبه‌رو است.

گروهی از آنها در همایشی با عنوان «دلواپسیم؛ گردهمایی بزرگ منتقدین توافق ضعیف» سخنرانی کرده و دولت روحانی را به سازشکاری متهم کرده‌اند.

حسن روحانی یک روز پس از برگزاری این همایش با تاکید بر اینکه «برخی‌ها از تحریم خوششان می‌آید»، گفت: «این دولت معتقد است تحریم ظلم بزرگی برای ملت و ایران است.»

مذاکرات اتمی در میان برخی دیگر از محافظه‌کاران مدافعانی نیز دارد. از جمله علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، دهم اردیبهشت ماه گفته بود شرایط (گفت‌وگوهای اتمی) «در مرحله‌ای است که می‌توان به نتایجی رسید».
XS
SM
MD
LG