لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۳

بازداشت جاعل اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری در قم


پلیس ایران می‌گوید فرد بازداشت‌شده تابعیت غیر ایرانی داشته، اما مشخص نشده او شهروند چه کشوری‌ست
پلیس ایران می‌گوید فرد بازداشت‌شده تابعیت غیر ایرانی داشته، اما مشخص نشده او شهروند چه کشوری‌ست

احمد کرمی، رئیس پلیس آگاهی استان قم، از بازداشت فردی در این شهر به اتهام «جعل» اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری خبر داده است.

بنا بر گزارش‌ها از ایران، آقای کرمی ۲۶ آبان، اعلام کرده که این فرد «هنگام تبدیل دلارهای جعلی به ریال در یک صرافی شناسایی و دستگیر شده است.»

وی افزوده فرد بازداشت شده تابعیت «خارجی» دارد و در بازرسی‌ها از او «۲۲ قطعه اسکناس ۱۰۰ دلاری و همچنین مبلغ قابل توجهی درهم کشف شده است.»

مشخص نشده فرد بازداشت‌شده شهروند چه کشوری‌ست.

آن‌طور که این فرمانده پلیس قم اعلام کرده «متهم به جعل اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری و درهم به مبلغ حدود ۱۳۰ میلیون ریال اعتراف کرده» است.

این مقام پلیس ایران اضافه کرده که کار‌شناسان بانک مرکزی می‌گویند «دلار‌ها به طرز بسیار ماهرانه‌ای مورد جعل قرار گرفته به طوری که از ۹ فاکتور امنیتی اسکناس‌ها ۷ فاکتور رعایت شده است.»

ماده نخست قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی ایران مصوب سال ۱۳۶۹ می‌گوید اخلال در نظام پولی یا ارزی کشور از طریق قاچاق عمده ارز یا ضرب سکه قلب یا جعل اسکناس یا وارد کردن یا توزیع کردن عمده آن‌ها اعم از داخلی و خارجی و امثال آن جرم محسوب و مرتکب به مجازات‌های مقرر در این قانون محکوم می‌شود. اعمالی که از آن نام برده شد اگر به قصد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران یا به قصد مقابله با آن باشد مجرم به مجازات «مفسد فی‌الارض» محکوم می‌شود.

در ایران گزارش‌های مختلفی درباره توزیع پول‌های جعلی منتشر می‌شود که امیر شکری، رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی شهریور ماه امسال به این گزارش‌ها واکنش نشان داده است.

آقای شکری در پاسخ به پرسشی درباره علت افزایش اسکناس‌های ۱۰ هزار تومانی تقلبی در ایران به خبرگزاری «تسنیم» گفته «برخی اسکناس‌های تقلبی دست مردم کپی رنگی است نه جعلی.»

این مقام مسئول افزوده «کپی رنگی از اسکناس که در دست مردم به عنوان اسکناس جعلی شناخته می‌شود، جعل محسوب نمی‌شود.»

XS
SM
MD
LG