لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

«همکاری» اف‌بی‌آی با روسیه در تحقیقات مربوط به سقوط هواپیما


ارتش مصر در حال جمع‌آوری چمدان‌ها و بار سرنشین‌های کشته‌شده هواپیمای روسی، صحرای سینا، ۳ نوامبر
ارتش مصر در حال جمع‌آوری چمدان‌ها و بار سرنشین‌های کشته‌شده هواپیمای روسی، صحرای سینا، ۳ نوامبر

بر پایه گزارش‌ها از ایالات متحده، پلیس فدرال آمریکا، با درخواست نه‌چندان معمول روسیه برای همکاری در تحقیقات مربوط به سقوط هواپیما در مصر، موافقت کرده است.

پیشتر در روز جمعه ۱۵ آبان، شبکه خبری سی‌بی‌اس، از درخواست روسیه از اف‌بی‌آی برای همکاری در تحقیقات خبر داده بود.

به گزارش این شبکه خبری، مسکو خواستار کمک گروهی از کارشناسان بمب در پلیس فدرال آمریکا شده بود.

به گفته روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا، برخی از مقام‌های ایالات متحده ارائه چنین درخواستی را نشانه‌ای از مشکلاتی که کارشناسان با آن روبه‌رو هستند، برآورد کرده‌اند.

از سوی دیگر این درخواست به عنوان تلاش مجدد کرملین در ایجاد فرصتی برای مشارکت در مسائل منطقه‌ای همراه آمریکا، ائتلافی که رهبری می‌کند و غرب، توصیف شده است.

یک مقام ارشد ایالات متحده، ۱۶ آبان ماه گفته است پلیس فدرال آمریکا با این درخواست موافقت کرده است.

ایرباس ۳۲۱ هواپیمایی «متروجت» روسیه که از شرم‌الشیخ در مصر راهی سن‌پترزبورگ بود، ۲۴ دقیقه پس از آغاز سفر، از صفحه رادار ناپدید شد.

ساعتی بعد تکه‌های متلاشی‌شده هواپیما در منطقه‌ای نسبتا گسترده در صحرای سینا یافت شد.

طی روزهای گذشته بر احتمال بمب‌گذاری و انجام عملیات تروریستی در سرنگون کردن هواپیما افزوده شده است.

پیشتر «ولایت سینا» شاخه‌ای از حکومت خودخوانده اسلامی، گفته بود آنها هواپیما را ساقط کرده‌اند.

تمام ۲۲۴ سرنشین ایرباس جان خود را از دست داده‌اند و هنوز دلیل رسمی سقوط هواپیما ارائه نشده است.

مصر از هم‌پیمانان غرب است، در عین حال متحدی برای روسیه نیز به شمار می‌رود. قاهره از حملات روسیه در سوریه حمایت کرده است. ارتش و نیروهای امنیتی مصر طی ماه‌های گذشته درگیر نبردهای شدیدی با پیکارجویان، از جمله شاخه «حکومت اسلامی» شده‌اند.

ائتلافی به رهبری آمریکا بیش از یک سال است که در سوریه حملاتی را علیه «حکومت اسلامی» و برخی دیگر گروه‌های افراطی انجام می‌دهد. به گفته مقام‌های آمریکایی عمده حملات هوایی روسیه، علیه گروه‌های افراطی مانند «حکومت اسلامی» یا شاخه‌ای القاعده نیست.

با این همه رهبر القاعده از پیکارجویان در عراق و سوریه خواسته است با هم متحد شده، علیه روسیه، آمریکا، ایران و حزب‌الله لبنان بجگند.

مسکو تلاش‌هایی را برای ایجاد ائتلافی بین‌الملی برای مبارزه با گروه‌هایی مانند حکومت اسلامی، همراه آمریکا کرده است. روسیه می‌گوید بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نیز باید در آن حضور داشته باشد. ایالات متحده حضور اسد در ائتلافی بین‌المللی علیه افراطیون را رد کرده است.

در چنین شرایطی‌ست که درخواست مسکو برای همکاری با اف‌بی‌آی، نشانه‌ای از تلاش‌هایی برآورد می‌شود که از سویی به مسئله سقوط هواپیما و از سوی دیگر به بحران سوریه و منطقه خاورمیانه باز می‌گردد.

اف‌بی‌آی و سازمان امنیتی روسیه اف‌اس‌ب، گاه در مسائلی مانند مبارزه با گروه‌های افراطی همکاری‌هایی داشته‌اند. اما روابط مسکو و واشینگتن در حال حاضر در سطح بسیار پایینی در مقایسه با سال‌های گذشته قرار دارد.

XS
SM
MD
LG