لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

رکورد ثبت‌شده گرمای زمین «در ماه فوریه شکست»


زنی در حال گذشتن از یک پل عابر پیاده در بانکوک، فوریه ۲۰۱۶؛ گرمای بی‌سابقه به طور مشخصی در آمریکای جنوبی، آفریقا، جنوب و شرق اروپا و جنوب آسیا رویت شده است
زنی در حال گذشتن از یک پل عابر پیاده در بانکوک، فوریه ۲۰۱۶؛ گرمای بی‌سابقه به طور مشخصی در آمریکای جنوبی، آفریقا، جنوب و شرق اروپا و جنوب آسیا رویت شده است

اداره هواشناسی آمریکا می‌گوید از زمانی که این سازمان درجه حرارت در نقاط مختلف جهان را ثبت می‌کند، گرمای کره زمین هرگز به اندازه‌ای نرسیده بود، که در ماه فوریه رسید.

اداره هواشناسی ایالات متحده از سال ۱۸۸۰ میلادی به جمع‌آوری درجه حرارت در نقاط مختلف پرداخته و می‌گوید میانگین گرما، ۱.۲۱ درجه سانتی‌گراد فراتر از میانگین ثبت‌شده در سده بیستم میلادی بود.

در عین حال رکورد گرما در ماه میلادی فوریه (بهمن و اسفند)، رکورد قبلی را که آن هم در در ماه دسامبر گذشته ثبت شده بود، شکست.

ماه میلادی گذشته ۰.۳۳ درجه از ماه فوریه در سال گذشته هم گرم‌تر بود.

اداره هواشناسی آمریکا ۲۸ اسفند ماه گفته است میانگین درجه حرارت در ۹ ماهی که پشت سر گذاشته‌ایم نیز از مجموع ۹ ماه سال پیش از آن، بیشتر بود.

سازمان هواشناسی ایالات متحده درجه حرارت را نه فقط روی خشکی که در مناطق آبی نیز ثبت می‌کند. به گفته این سازمان آمریکای جنوبی، آفریقا، جنوب و شرق اروپا و جنوب آسیا به طور مشخص گرم‌تر از دیگر نقاط زمین بودند. در عین حال سرمای غیرمعمول نیز، تنها در برخی نقاط از قاره آسیا رویت شده‌است.

سال ۲۰۱۵ میلادی، به گفته این سازمان، گرم‌ترین سال از زمانی که درجه حرارت ثبت شده بوده‌است.

با این همه هشدارها از آغاز سال نوی میلادی حاکی از آن است که این رکورد نیز ممکن است به زودی شکسته شود.

ارزیابی‌ها در پایان سال گذشته نشان می‌دادند که پدیده جوی ال‌نینو در سال جاری، به طور کم‌سابقه‌ای بر کره زمین تاثیر خواهد گذاشت.

بر پایه برآوردها، گرما در سال میلادی جاری، در تاریخ معاصر زمین بی‌سابقه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG