لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

نیروهای گارد ملی آمریکا در فرگوسن مستقر شدند


نیروهای پلیس ایالت میزوری و گارد ملی آمریکا در فرگوسن
نیروهای پلیس ایالت میزوری و گارد ملی آمریکا در فرگوسن

نیروهای نظامی گارد ملی ایالات متحده روز دوشنبه ۲۷ مرداد، پس از شدت گرفتن اعتراض‌ها در فرگوسن، حومه سنت‌لوئیز در ایالت میزوری، که در پی کشته شدن نوجوانی سیاه‌پوست به دست یک افسر سفیدپوست پلیس آغاز شده است، به آن منطقه اعزام شدند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال خواستار حفظ آرامش شده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید بهانه‌ای برای پلیس محلی جهت استفاده از «زور بیش از حد» وجود نداشت و خواستار استفاده «محدود» از گارد ملی شده، همزمان خشونت‌ها از سوی معترضان را نیز محکوم کرده است.

یک هفته از شلیک به مایکل براون، نوجوان سیاه‌پوست در فرگوسن می‌گذرد. اعتراض‌های نخست در منطقه به آنچه معترضین اتهام «نژادپرستی» در این ماجرا عنوان می‌کنند به خشونت کشیده شد. پس از آن کنترل اوضاع از پلیس محلی گرفته شد و به پلیس ایالت میزوری انتقال پیدا کرد.

در نهایت جی نیکسون، فرماندار ایالت به گروهی از گارد ملی دستور داد به منطقه بروند.

در ساعات عصر به وقت محلی ۲۰۰ نفر از اعضای این گروه کمکی مسلح وارد مرکز فرماندهی شدند و تک تیراندازان روی بام‌ها موضع گرفتند.

اوباما در عین حال وزیر دادگستری آن کشور را مامور سفر و ملاقات با مسئولان در منطقه و بررسی اوضاع کرده است.

گروهی از ماموران پلیس فدرال آمریکا نیز برای تحقیق به منطقه رفته‌اند.

با وجود برقراری ساعت منع آمد و شد، اعتراض‌ها ادامه داشته و بار دیگر به خشونت و درگیری کشیده شده است. فرمانداری فرگوسن در نهایت با ورود گارد ملی مقررات رفت و آمد را لغو کرد.

پلیس از سویی گروهی از معترضین را متهم به حمله با کوکتل مولوتف و غارت اموال و انجام کارهای خشونت‌آمیز در شهر کرده است.

کاپیتان ری جانسون، سرپرست پلیس ایالتی در اعتراض‌های فرگوسن، گفته است این اعمال برای آسیب به شهروندان و تحریک پلیس انجام شده است.

تظاهرکنندگان نیز گفته‌اند که نخست پلیس گاز اشک‌آور پرتاب کرده است و خشونت‌ها پس از آن آغاز شده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد از دیگر کسانی است که به رخدادهای فرگوسن واکنش نشان داده است؛ بان گی‌مون از طرف‌های درگیر خواسته است تا خویشتن‌دار باشند و از مقام‌های آمریکایی خواسته است تا حق برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز را محترم بشمرند.

XS
SM
MD
LG