لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۰

خارج کردن محموله‌های خطرناک شیمیایی از خاک سوریه آغاز شد


به گفته سازمان ملل متحد، دولت سوریه خارج کردن جنگ‌افزارهای شیمیایی را از خاک خود آغاز کرده است.

خروج محموله‌های شیمیایی که با کمک کشورهای غربی انجام می‌شود به‌دلیل جنگ داخلی و مشکلات دیگر با تاخیر روبه‌رو شده بود.

سازمان ناظر بر جلوگیری از گسترش سلاح‌های شیمیایی که بازرسانش در خاک سوریه مشغول به کارند، روز ۱۷ دی ماه اعلام کرد این محموله به بندر لاذقیه در شمال‌غرب آن کشور و از آنجا با یک کشتی دانمارکی از منطقه خارج شده است.

این بخشی از خطرناک‌ترین سلاح‌های شیمیایی‌ست که کشورهای خارجی برای خارج کردن آنها از خاک سوریه وارد عمل شده‌اند.

این محموله‌ها قرار بود در پایان سال ۲۰۱۳ میلادی از آن کشور خارج شوند، ولی برخی مشکلات فنی، وضیعت بد آب‌وهوایی و نیز درگیری‌های بی‌وقفه ناشی از جنگ داخلی در آن کشور مانع از چنین چیزی شده بود.

دبیرکل سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی، خروج نخستین محموله را «گامی مهم» از برنامه‌های آن سازمان برای خلع سلاح کامل سوریه از جنگ‌افزارهای شیمیایی نامیده است.

آقای احمد ازومجو، دبیرکل این سازمان، گفته است «من دولت سوریه را به حفظ موقعیت به‌وجود آمده برای خارج کردن مابقی سلاح‌ها به شیوه‌ای امن و به‌موقع تشویق می‌کنم؛ تا آنها خارج از خاک آن کشور در سریع‌ترین زمان ممکن نابود شوند.»

محموله خارج شده به یک کشتی ویژه آمریکایی انتقال داده شده و در همان‌جا نیز عملیات نابودسازی آن انجام می‌شود.

پیشتر علاوه بر ایالات متحده، نروژ، دانمارک و ایتالیا نیز به دمشق پیشنهاد داده‌ بودند که به دولت برای خروج این بخش از مهلک‌ترین سلاح‌های شیمیایی‌اش کمک کنند.

در خاک سوریه ۱۵ مامور ویژه سازمان منع گسترش سلاح‌ شیمیایی در کنار ۴۸ مامور ویژه سازمان ملل متحد بر ماموریت امحای جنگ‌افزار‌های شیمیایی نظارت دارند.
XS
SM
MD
LG