لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۸

پرواز ۳۷۰؛ اعزام هواپیما برای بررسی تصاویر جدید ماهواره‌ای چین


یکی از تصاویر منتشر شده
یکی از تصاویر منتشر شده
مالزی برای بررسی تصاویر ماهواره‌ای که چین منتشر کرده و گمان آن می‌رود به هواپیمای ناپدید شده پرواز ۳۷۰ خطوط هوایی آن مربوط می‌شود، به دریای چین جنوبی هواپیمای تجسسی فرستاده است.

یک ماهواره چینی تصاویری ثبت کرده است که ممکن است چند قطعه از لاشه هواپیمای ناپدید شده را نشان می‌دهند.

این قطعات، از نظر اندازه کوچک نیستند، بنا بر گزارش‌ها یکی از آنها ۱۳ در ۱۸ متر، دیگری ۱۴ در ۱۹ متر و سومی ۲۴ در ۲۲ متر است. اندازه کل بوئینگ ۷۷۷ حدودا ۶۴ متر است.

تصاویری که اکنون منتشر شده، یازده صبح نهم مارس، یعنی یک روز پس از ناپدید شدن هواپیمای خطوط هوایی مالزی ثبت شده‌اند اما تا روز ۱۲ مارس منتشر نشده بودند. زمانی که اداره علوم و فنون برای امور دفاعی چین آنها را بر وب‌سایت خود گذاشت.

این تصاویر در منطقه‌ای نزدیک به جایی که خلیج تایلند و دریای چین جنوبی به‌هم وصل می‌شوند گرفته شده، در نتیجه نزدیک به جایی‌ست که بررسی‌ها و جست‌وجوهای اولیه در آن آغاز شده بود، یعنی آب‌های مالزی و ویتنام در شمال شرق شبه‌جزیره مالزی.

منطقه‌ای که جست‌وجوها در آن انجام می‌شود تا صد هزار کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد
منطقه‌ای که جست‌وجوها در آن انجام می‌شود تا صد هزار کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد
چنانچه این قطعات مربوط به هواپیمای ناپدید شده باشد، تازه‌ترین فرضیه مطرح شده در مورد اینکه هواپیما در حال بازگشت به مبدا بود، کم‌رنگ خواهد شد، آنچه عملا میدان جست‌وجو برای هواپیما را به دریای آندامان در شمال غربی شبه‌جزیره مالزی گسترش داده بود.

روز گذشته مالزی حتی از هند هم برای پیوستن به جست‌وجوها کمک خواست. گستره جست‌وجوها در حال حاضر منطقه‌ای آبی به بزرگی تقریبا ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد.

اما روز ۲۱ اسفند ماه، با قوت گرفتن فرضیه «بازگشت هواپیما»، ویتنام اعلام کرده جست‌وجوهای هوایی خود در منطقه‌ آبی آن کشور را، جایی که هواپیما از رادارها ناپدید شد، فعلا متوقف می‌کند.

طی روزهای گذشته مقام‌های دولتی و رسمی مالزی گفته‌هایی گاه ضد و نقیض در مورد هواپیمای ناپدید شده مطرح کرده‌اند.

برخی از این گفته‌ها بعدا از سوی مقامی دیگر رد شده است. با این همه دولت مالزی انتقادهای بالا گرفته طی روزهای گذشته را رد کرده است.

مقام‌های مالزی می‌گویند قبل از هر چیز می‌خواهند قطعه‌ای از هواپیما را پیدا کنند.

رسانه‌های مالزی در عین حال از افزایش نارضایتی در میان خانواده‌های مسافران پرواز ۳۷۰ خبر می‌دهند. روزنامه استار در همین مورد نوشته است «در میان خانواده‌ها، با گذشت روزها و ادامه بی‌خبری از سوی مقام‌ها، تنش دیده می‌شود».

ارتش چین اعلام کرده است چندین ماهواره را برای عکس‌برداری و تجسس بر دریای چین جنوبی متمرکز کرده است.
XS
SM
MD
LG