لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۵

داعش برای آزادی جیمز فولی «۱۰۰ میلیون یورو باج می‌خواست»


مدیر عامل اجرایی «گلوبال‌پست»، وب‌سایت خبری که جیمز فولی، خبرنگار مقتول آمریکایی به دست «داعش» برای آن کار می‌کرد، گفته است شبه‌نظامیان برای آزادی او در خواست ۱۰۰ میلیون یورو باج کرده بودند.

گلوبال‌پست می‌گوید در جهت «شفافیت و برای ثبت داستان جیم (فولی)» کل ایمیل دریافتی از «دولت اسلامی» (داعش سابق)، را منتشر کرده است.

به گفته این وب‌سایت خبری، متن نامه «نگرشی در مورد انگیزه‌ها و تاکتیک‌های» این گروه به وجود می‌آورد.

پیشتر گلوبال‌پست به خبرگزاری فرانسه گفته بود که اعضای این گروه تروریستی «۱۰۰ میلیون یورو -۱۳۲ میلیون دلار- باج طلب کرده بودند».

در این ایمیل آمده که «دولت‌های دیگر» پذیرفته‌اند که برای آزادی گروگان‌ها «پول پرداخت کنند» و افزوده است که شبه‌نظامیان داعش در مقابل آزادی فولی پیشنهاد تبادل زندانی داده‌اند و از «عافیه صدیقی» برای این تبادل در مقابل جیمز فولی نام برده شده است.

عافیه صدیقی، متولد پاکستان، به اتهام تلاش برای کشتن نیروهای آمریکایی به ۸۶ سال زندان محکوم شده است.

جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی که برای گلوبال‌پست و خبرگزاری فرانسه کار می‌کرد، دو سال پیش در سوریه ربوده شد و سه‌شنبه این هفته ویدئویی از او منتشر شد که در آن یک عضو «داعش» با اشاره به حملات آمریکا به آنها، سرش را می‌برد.

فیلیپ بالبونی، مدیر عامل اجرایی «گلوبال‌پست» ۳۰ مرداد به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است گروگان‌گیران چند بار با خانواده و نیز خود این وب‌سایت خبری تماس گرفته‌اند و آنها «هیچ‌وقت در مورد مبلغ [درخواستی] چانه نمی‌زدند»، تنها خیلی مستقیم خواسته خود را مطرح می‌کردند.

آقای بالبونی گفته است «ما هرگز رقم ۱۰۰ میلیون یورو را جدی نگرفتیم».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایالات متحده مخالف پرداخت چنین باج‌هایی است چرا که معتقد است چنین مسئله‌ای گروگان‌گیری را افزایش می‌دهد.

خود وزارت خارجه آمریکا نیز این موضوع را بیان کرده است؛ ماری هارف، سخنگوی این وزارت‌خانه، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت «ما به تروریست‌ها امتیاز نمی‌دهیم؛ این موضوع باج را هم در بر می‌گیرد».

بالبونی در عین حال به آزادی برخی گروگا‌ن‌های اروپایی در سال جاری میلادی اشاره کرده که محتملا با پرداخت مبالغی آزاد شده‌اند، آنچه او «خیلی کم‌تر» از باج خواسته شده برای آزادی فولی عنوان کرده است.

طی روز گذشته اریک هولدر، دادستان کل آمریکا، اعلام کرد که وزارت دادگستری آن کشور پرونده‌ای جنایی در رابطه با قتل جیمز فولی تشکیل داده است و در این باره تحقیق می‌کند.

آمریکا همچنان به حملاتش در عراق علیه داعش نیز ادامه داده است.

XS
SM
MD
LG