لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۰

حملات هوایی فرانسه علیه «حکومت اسلامی» در سوریه آغاز شد


اولاند
اولاند

رئیس‌جمهوری فرانسه گفته است ارتش آن کشور در اولین دور از حملات هوایی ائتلاف به رهبری ایالات متحده در سوریه علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، شرکت کرده است.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، پنجم مهر ماه، در یک کنفرانس خبری در مقر سازمان ملل گفت حمله روز یک‌شنبه به یک «کمپ آموزشی» این گروه انجام شده است.

اولاند گفته است «نیروهای ما» در نزدیکی شهر دیرالزور «هدف خود را منهدم کردند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهوری آن کشور تاکید کرده است که شمار بیشتری از حملات هوایی در هفته‌های پیش‌رو انجام خواهد شد.

حملات هوایی آمریکا و متحدان آن در سوریه علیه گروه‌های افراطی، در صدر آنها گروه «حکومت اسلامی»، یک سال پیش آغاز شد.

ائتلافی به رهبری آمریکا حملات مشابهی را نیز در عراق، علیه گروه «حکومت اسلامی» انجام می‌دهد.

فرانسه میزبان نشستی بود که با حضور نزدیک به ۳۰ کشور در شهریور ماه سال گذشته، برای حمایت از دولت عراق در نبرد علیه «حکومت اسلامی»، در پاریس انجام شده بود.

پیشنهاد روسیه به کشورهای منطقه برای اقدام «هماهنگ»

از سوی دیگر رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید مسکو به کشورهای منطقه پیشنهاد کرده است در «چهارچوبی هماهنگ» برای مبارزه با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در عراق و سوریه، اقدام کنند.

ولادیمیر پوتین در گفت‌وگویی با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس که ۵ مهر ماه پخش شده، می‌گوید «ما به کشورهای منطقه [خاورمیانه] پیشنهاد همکاری داده‌ایم. در تلاش هستیم یک چهارچوب هماهنگ‌ (برای مقابله با داعش) طرح‌ریزی کنیم».

گفته‌های رئیس‌جمهوری روسیه پس از انتشار خبر «همکاری اطلاعاتی» عراق با سوریه، ایران و روسیه، برای مقابله با گروه «حکومت اسلامی»، منتشر می‌شود.

یک روز پیش از انتشار گفت‌وگوی آقای پوتین، ستاد مشترک نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که همکاری‌های اطلاعاتی به دنبال «افزایش نگرانی‌های روسیه از حضور هزاران تروریست از آن کشور در میان داعش» انجام گرفته است.

روسیه در تلاش بوده تا ائتلافی بین‌المللی علیه گروه حکومت اسلامی تشکیل دهد، که بشار اسد نیز بخشی از آن باشد.

به نظر نمی‌رسد این پیشنهاد با اقبال چندانی از سوی کشورهای مخالف اسد همراه شده باشد.

طی روزهای گذشته حضور نظامی روسیه در سوریه به طور محسوسی افزایش پیدا کرده است. بنا بر گزارش‌ها و تصاویر ماهواره‌ای، آن کشور به استقرار ادوات، تجهیزات جنگی و جنگنده‌های پیشرفته در لاذقیه اقدام کرده است.

XS
SM
MD
LG