لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۵

اولاند: روحانی می‌خواهد در مورد سوریه با من گفت‌وگو کند


فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز پنج‌شنبه ۲۸ شهریور ماه، گفت حسن روحانی درخواستی برای دیدار و گفت‌وگو با او در مورد سوریه، در حاشیه‌ نشست عمومی هفته آینده سازمان ملل متحد ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهوری فرانسه، این موضوع را هنگام بازگشت از دیداری که از کشور مالی داشت بیان کرده است.

فرانسوا اولاند می‌گوید این دیدار برنامه‌ریزی شده است.

ایران از هم‌پیمانان حکومت سوریه به شمار می‌رود، در حالیکه فرانسه از مخالفان بشار اسد حمایت و آمادگی خود را برای پیوستن به ائتلافی که دست به اقدامی نظامی علیه حکومت آن کشور بزند، اعلام کرده است.

حمله شیمیایی ۳۰ مرداد به حومه دمشق سبب شد تا آمریکا از یک اقدام نظامی سخن به میان آورد.

کنگره آمریکا قرار بود موافقت نهایی خود را در این مورد اعلام کند که با پیشنهاد مسکو برای نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی و استقبال سوریه از آن، آمریکا نیز این رای‌گیری را متوقف کرده است تا به گفته رئیس‌جمهوری آن کشور به دیپلماسی مجالی دیگر داده شود.

ایران نیز از جمله کشورهایی‌ست که از پیشنهاد مسکو استقبال کرده است.

پیشتر در همان روز پنج‌شنبه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، از جمله در مورد بحران سوریه، با بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد گفت‌وگو کرده بود.

مارتین نسیرکی، سخنگوی آقای بان اعلام کرده دبیر کل سازمان ملل و محمدجواد ظریف در مورد نقشی که تهران می‌تواند برای ترویجی راهی سیاسی در مورد بحران سوریه داشته باشد، گفت‌وگو کرده‌اند.

آقای ظریف نیز این دیدار را مثبت نامیده است.

در حال حاضر، قطع‌نامه‌ای در مورد سوریه، موضوع اصلی بحث اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

فرانسه، چین، بریتانیا، روسیه و آمریکا که این پنچ عضو را تشکیل داده و حق وتوی هر قطع‌نامه‌ای را در شورای امنیت دارند، در نیویورک آمریکا و از دو روز پیش مذاکراتی را آغاز کرده‌اند.

طرف‌ها در مورد استفاده از زور علیه حکومت سوریه، که گفته می‌شود در قطع‌نامه پیشنهادی فرانسه، آمریکا و بریتانیا به آن اشاره شده، مخالفت‌هایی دارند که طی روزهای گذشته بروز پیدا کرده است.

روسیه از اشاره به اقدام نظامی احتمالی و کاربرد آن در قطع‌نامه راضی نیست.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در تازه‌ترین مصاحبه‌ای که این بار با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز داشته است، گفت دولت او به نابودی سلاح‌های شیمیایی‌ای که در اختیار دارد پایبند است، اما این کار ممکن است «یک سال یا بیشتر» به درازا بکشد.

از سوی دیگر جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا قطع‌نامه را هر چه زودتر تصویب کند.

آقای کری در کنفرانسی خبری گفته است «نگاه جهان به ماست تا ببیند آیا می‌توانیم از اقدامی نظامی پیشگیری کنیم یا نه.»

وزیر خارجه آمریکا روز یک‌شنبه برای شرکت در نشست عمومی سازمان ملل، به نیویورک می‌رود، جایی که مقام‌های کشورهای دیگر از جمله ایران نیز حضور خواهند داشت.
XS
SM
MD
LG