لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۲

فرانسه خواستار حمایت روسیه از قطعنامه‌ علیه حملات شیمیایی در سوریه شد


وزیر خارجه فرانسه (در جلوی تصویر) و هم‌تای روس او
وزیر خارجه فرانسه (در جلوی تصویر) و هم‌تای روس او

ژان مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه، می‌گوید روسیه اکنون این فرصت را دارد تا با حمایت از قطعنامه‌ی تازه‌ای در شورای امنیت، علیه استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه، پایبندی خود را به مذاکرات صلح و گذار سیاسی در آن کشور نشان دهد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

یک گروه از بازرسان ملل متحد در آغاز شهریور ماه و پس از ماه‌ها تحقیق، گزارشی را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردند، که دولت سوریه و نیز گروه موسوم به «حکومت اسلامی» را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم می‌کند.

↵​ در مورد این گزارش و واکنش‌ها به آن بیشتر بخوانید

پس از ارائه این گزارش نمایندگان ایالات متحده و فرانسه آن را محکوم کرده و خواستار اقدامی فوری و قاطع علیه این موضوع شدند. دولت سوریه تا کنون، بارها استفاده از سلاح شیمیایی را رد کرده‌است. در سال ۱۳۹۱ وزارت خارجه سوریه در نامه‌ایی به شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل گفته بود دولت آن کشور «تحت هیچ شرایطی از سلاح های شیمیایی استفاده نخواهد کرد».

ژان مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه، ششم شهریور ماه به روزنامه لوموند گفته است پاریس همراه دیگر دولت‌ها، «به طور مشخص ایالات متحده و بریتانیا» در حال تهیه قطعنامه‌ای تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد است.

به گفته وزیر خارجه فرانسه این مذاکرات به معنی رسیدن به راهی برای «تحریم کسانی‌ست که دست به این جنایت زده‌اند».

فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد، در عین حال می‌تواند به شورای امنیت این امکان را بدهد، در صورت نیاز، اگر صلح جهانی در خطر است یا خشونت ‌و زور گسترده در جایی ادامه دارد، دست به اقدام عملی بزند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است در هفته میلادی پیش‌رو، گزارش ارائه‌شده از سوی بازرسان را ارزیابی و بررسی کند.

وزیر خارجه فرانسه گفته است هدف پاریس محکومیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی از طریق شورای امنیت و ایجاد شرایطی برای بازگشت به مذاکرات صلح است.

به گفته آقای ارو «باید از این فرصت استفاده کنیم تا به روسیه بگوییم: اکنون بخت این را دارید که از مذاکرات صلح پشتیبانی کرده و از باتلاق نظامی‌ای که در آن وارد شده‌اید، خارج شوید».

روسیه، همراه ایران، از مهم‌ترین متحدان بشار اسد به شمار می‌روند. نیروی هوایی ارتش روسیه دست به حملات هوایی گسترده‌ای برای حمایت از ارتش اسد و متحدان آن زده‌است. ائتلافی به رهبری آمریکا که فرانسه نیز در آن حضور دارد، هم حملاتی هوایی را علیه گروه‌ «حکومت اسلامی» و در حمایت از پیشروی‌های زمینی برخی از شورشیان علیه این گروه بنیادگرا، انجام می‌دهد.

بحث استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه بارها به میان کشیده شده‌است. هم شورشیان و هم دولت سوریه، دیگری را متهم به استفاده از این جنگ‌افزار در مقاطع مختلف کرده‌اند.

در مهر ماه سال ۱۳۹۲، دو ماه پس از حملات شیمیایی در حومه دمشق که صدها کشته برجای گذاشت، شورای امنيت سازمان ملل متحد، قطعنامه‌ای را صادر کرد که دولت سوريه را موظف به از بين بردن تسليحات شيميايی خود می‌کرد. در نهایت نیز، با توافق آمریکا و روسیه، روند امحای زرادخانه‌های سوریه آغاز شد. قطعنامه سال ۹۲، نخستین قطعنامه‌ای بود که در مورد جنگ داخلی سوریه، تصویب شد.

XS
SM
MD
LG