لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

فرانسه: اپوزیسیون سوریه مایل است به مذاکرات بدون پیش‌شرط با اسد بازگردد


کری (نفر دوم از چپ) و ارو (نفر دوم از راست) در جریان نشست روز شنبه در پاریس
کری (نفر دوم از چپ) و ارو (نفر دوم از راست) در جریان نشست روز شنبه در پاریس

ژان مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه، در پی نشست مقام‌های ارشد کشورهای غربی و شماری از مخالفان منطقه‌ای بشار اسد، گفته اپوزیسیون سوریه مایل به احیای مذاکرات با حکومت مرکزی آن کشور، «بدون پیش‌شرط» است. وزیر خارجه ترکیه از نشست پاریس انتقاد کرده‌است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

خبرگزاری فرانسه، ۲۰ آذر، به نقل از وزیر خارجه آن کشور، می‌گوید «اپوزیسیون سوریه آماده‌است تا مذاکرات بدون پیش‌شرط [با بشار اسد] از سر گرفته شود».

او افزوده است «باید شرایط را برای ایجاد یک گذار سیاسی آماده کنیم و مذاکرات، باید بنا بر اصولی مشخص، در چهارچوب قطعنامه سازمان ملل احیا شود».

نشست همگانی سازمان ملل متحد، طی سال‌های گذشته با صدور قطعنامه‌هایی خواستار پایان یافتن جنگ داخلی سوریه و حرکت به سوی یک گذار مسالمت‌آمیز سیاسی در آن کشور شده‌است؛ اما جنگ داخلی سوریه ادامه داشته و اکنون در آستانه شـشمین سال پیاپی، با صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره، یکی از بدترین بحران‌های معاصر به شمار می‌رود.

با این همه تحولات تازه‌ای در جریان این جنگ رخ داده است؛ از جمله پیشروی عمده نیروهای اسد و متحدان او در حلب. در عین حال انتخاب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و سیاست‌های او نیز از دیگر دلایلِ احتمالا تاثیرگذار در آینده، برآورد می‌شود.

بسیاری از مذاکرات صلح پیشین، به دلایل مختلفی شکست خوردند. عمده مخالفان دولت بشار اسد، خواستار کناره‌گیری او از قدرت، به‌عنوان پیش‌شرط یا آغازی برای گذار سیاسی و پایان جنگ داخلی شده بودند.

نشست اخیر فرانسه با انتقاد وزیر خارجه یکی از مهم‌ترین مخالفان اسد، یعنی ترکیه روبه‌رو شده‌است.

مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، ساعاتی پس از نشست پاریس به شبکه تی‌آر‌تی ترکیه گفت در دیدار پاریس «در این مورد بحث شد که چگونه می‌توان خواسته‌های اسد و متحدان او را برآورده کرد».

او البته به طور مستقیم نامی از این متحدان نبرده، اما روسیه و ایران از جمله مهم‌ترین متحدان بشار اسد به شمار می‌روند. در حالی‌که تهران و مسکو، غرب و مخالفان منطقه‌ای اسد را عامل تشدید بحران در سوریه می‌دانند، دیگر سو، حمایت‌های ایران و روسیه، حملات هوایی و سازمان دادن به شبه‌نظامیان خارجی را عامل ادامه یافتن جنگ داخلی معرفی کرده‌است.

وزیر خارجه فرانسه نیر روز شنبه از روسیه انتقاد کرده و می‌گوید حملات آن کشور بیشتر از آن‌که برای مقابله با تروریسم انجام شود، برای «تقویت یک دیکتاتور» است.

چاوش‌اغلو اما پس از دیدار در پاریس گفته «به‌جای آنکه بر بر راه‌حل سیاسی و آتش‌بس کامل تمرکز کنیم، تنها به خواسته‌های رژیم [اسد] و حامیانش است که واکنش نشان می‌دهیم».

نشست پاریس با شرکت حامیان شماری از شورشیان و مخالفان بشار اسد برپا شده بود. وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا، آلمان، ترکیه و قطر، فدریکا موگرینی از اتحادیه اروپا و نمایندگانی از ایتالیا، عربستان سعودی و امارات متحده و نیز ریاض حجاب، نماینده اپوزیسیون سوریه، در آن حضور داشتند.

XS
SM
MD
LG