لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

تیم ملی کشتی آزاد ایران قهرمان جام جهانی ۲۰۱۶ شد


تیم ملی کشتی آزاد ایران با برتری پنج بر سه مقابل روسیه، عنوان قهرمانی رقابت‌های جام جهانی را از آن خود کرد.

پیشتر تیم ملی کشتی فرنگی ایران هم در شیراز، قهرمان جام جهانی ۲۰۱۶ شده بود.

کشتی آزاد ایران برای هفتمین مرتبه روی سکوی نخست جام جهانی قرار گرفت. این تیم همچنین برای پنجمین بار پیاپی توانست فاتح جام جهانی شود.

این رقابت‌ها در آمریکا برگزار شد و ایران برای راهیابی به فینال توانست با وجود تساوی در برد انفرادی، با امتیاز فنی بهتر بر تیم میزبان چیره شود.

حسن رحیمی، مسعود اسماعیل‌پور، حسن یزدانی و پرویز هادی مردان پیروز ایران در برابر آمریکا بودند. فرانک مولینارو، جیمز گرین، جی‌دن کاکس و کایل اسنایدر هم چهار پیروزی را برای آمریکا رقم زدند.

در دیدار نهایی، ابتدا در وزن ۵۷ کیلوگرم حسن رحیمی مقابل رشیداف قرار گرفت و در حالی که نتیجه را واگذار کرده بود، در لحظات پایانی توانست برتری را به سود خود رقم بزند.

همین وضعیت در رقابت بعدی هم تکرار شد و مسعود اسماعیل‌پور کشتی باخته را با نتیجه ۱۲-۶ از ویکتور راسادین برد. او و رحیمی از بهترین‌های جام جهانی ۲۰۱۶ بودند.

در وزن ۶۵ کیلوگرم میثم نصیری مقابل ماگومد قربان علی‌یف شکست خورد. در دیدار با آمریکا نیز احمد محمدی در همین وزن نتیجه را واگذار کرده بود.

در وزن ۷۰ کیلوگرم مصطفی حسین خانی ۱۰ بر یک خلیل امین‌اف را شکست داد تا دو شکست مقابل حریفان خود از آذربایجان و آمریکا را تا حدودی جبران کند.

در وزن ۷۴ کیلوگرم حسن یزدانی یکی از خوش‌تکنیک‌ترین کشتی‌گیران جهان به مصاف ختیک سابولف، دارنده مدال طلای جهان، رفت.

یزدانی وقت نخست را به سود خود به پایان رساند. با آغاز وقت دوم سابولف برای جبران به روی تشک آمد اما کاری از پیش نبرد و یزدانی طی ۴ دقیقه و ۳۰ ثانیه ۱۴ بر ۴ مقابل حریف نامدارش به برتری رسید.

این دو کشتی‌گیر قبلاً در لیگ برتر ایران هم مبارزه کرده بودند که آن مسابقه هم پر امتیاز بود و یزدانی به برتری ۱۹ بر ۱۰ رسید.

جردن باروز رقیب آمریکایی یزدانی که قهرمان جهان و المپیک است، یک روز مانده به آغاز مسابقات تصمیم گرفت به خاطر تولد فرزندش در این رقابت‌ها شرکت نکند. باروز تاکنون ۹ بار با نمایندگان ایران مبارزه کرده و تاکنون شکست نخورده است.

در وزن ۸۶ کیلوگرم علیرضا کریمی مقابل شامیل کودیا ماگومدف مغلوب شد تا این دوره از رقابت‌ها را با سه شکست به پایان برساند. کریمی در لس آنجلس فقط نماینده هند را شکست داد.

او در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ لاس وگاس از لحاظ تکنیکی و روحیه جنگندگی از برترین‌های مسابقات بود و روی سکوی سوم ایستاد.

تیم ملی ایران طبق فهرست اعلام شده برای جام جهانی لس آنجلس نفرات ذخیره را هم در اختیار داشت که از جمع آنها سعید داداش‌پور، علیرضا قاسمی و رضا بیات به روی تشک نرفتند.

در وزن ۹۷ کیلوگرم مقابل روسیه، امیر محمدی برای نخستین بار روی تشک رفت و با وجود شکست در برابر عبدالسلام گادیسوف نمایش خوبی ارائه کرد.

در لحظات آخر در حالیکه محمدی می‌توانست از خستگی قهرمان دنیا استفاده کند به خاطر بی تجربگی نتوانست نتیجه را به سود خود تغییر دهد.

در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کمیل قاسمی در برابر نماینده فوق‌سنگین روسیه به برتری رسید تا تیم ملی ایران عنوان قهرمانی‌اش را مسجل کند.

XS
SM
MD
LG