لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

هشدار گروه ۲۰ در مورد تاثیر منفی «خروج بریتانیا» بر رشد اقتصادی جهان


بورس در لندن
بورس در لندن

رئیس بانک مرکزی ژاپن می‌گوید در نشست وزیران اقتصادی ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان در چین، مسئله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تاثیرات منفی آن بر رشد اقتصادی، «موضوع اصلی» گفت‌وگوها بود.

وزیران اقتصاد گروه ۲۰ از روز یک‌شنبه سوم مرداد ماه نشست دو روزه خود را در شهر «چنگ‌دو» در چین به پایان می‌رسانند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید وزیران ۲۰ کشور هشدار داده‌اند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تاثیر مخربی بر رشد اقتصادی جهان خواهد گذاشت. پیش‌ از این نیز گروه ۲۰ در این مورد هشدار داده بود؛ اما آخرین بار هنوز همه‌پرسی در بریتانیا انجام نشده و دامنه تاثیرات آن نیز چندان جدی گرفته نشده بود.

البته شبکه خبری بلومبرگ می‌گوید طرف‌ها قصد دارند در بیانیه پایانی در «چنگ‌دو» توانایی خود برای روبه‌رو شدن با مشکلات ناشی از این وضعیت را اعلام کنند.

روز یک‌شنبه فیلیپ هاموند، که اکنون وزیر خزانه‌داری بریتانیا است، عمده وقت خود را صرف گفت‌وگو با رئیس بانک جهانی، کیم جیم‌یانگ کرده است.

تنها دو روز پیش از آغاز نشست چین یک بررسی تازه نشان داده بود که اقتصاد بریتانیا از رای «خروج» به شدت ضربه خورده است، حال آنکه اقتصاد سایر کشورهای اروپایی وضعیت ثابتی دارد.

در آستانه نشست «چنگ‌دو» صندوق بین‌المللی پول برآوردها از وضعیت رشد اقتصاد جهانی را کاهش داده است. مقام‌هایی که در چین جمع شده‌اند، نیز می‌گویند دنباله‌دار بودن مذاکرات میان اتحادیه و بریتانیا برای خروج، خود می‌تواند به تاثیرات منفی بر رشد اقتصادی بیانجامد.

خبرگزاری رویترز به تازگی گزارش داده‌است که برخی کشورهای آسیایی و اروپایی از لندن خواسته‌اند مراحل خروج بریتانیا را هر چه زودتر به پایان برساند، اما ایالات متحده بار دیگر خواستار خویشتن‌داری و خودداری از تعجیل در آن شده‌است.

در عین حال نشریه ژاپنی نیکه‌ی (مرور آسیا)، سوم مرداد ماه گزارش داده است که دو غول بزرگ مالی آن کشور، گروه «میجوبو» و «یو‌اف‌جی میتسوبیشی»، در حال تجدید ساختار در اروپا هستند تا بتوانند با تاثیرات «خروج بریتانیا» روبه‌رو شوند. و سومین موسسه بزرگ مالی آن کشور «سومیتومو میتسوئی» که مرکز اروپایی خود را با کسب مجوز اتحادیه اروپا، در لندن دایر کرده بود، حالا باید دنبال مجوز تازه‌ای برای فعالیت‌های خود خارج از بریتانیا باشد.

XS
SM
MD
LG