لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

«اختلاف» میان اعضای گروه ۲۰ بر سر سوریه


کشورهای عضو گروه ۲۰، که ۸۵ درصد اقتصاد جهان را دارا هستند و از پنج‌شنبه در سن‌پترزبورگ روسیه گرد آمده‌اند تا در مورد داد و ستد یا فرار مالیاتی صحبت‌کنند، بر سر سوریه اختلاف نظر دارند.

این اختلاف نظر از همان ساعت‌های اولیه این نشست بروز پیدا کرده است؛ به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، با فشار روبه‌روست تا گزینه اقدام نظامی را از دستو کار خود خارج کند.

خبرگزاری فرانسه نیز می‌گوید سران گروه ۲۰ در میهمانی شام روز پنج‌شنبه ۱۴ شهریور، در مورد سوریه بحث کردند، اما نتوانسته‌اند «پلی بسازند تا از اختلافات عمیقی که پیرامون طرح حمله آمریکا به سوریه میان آنها ایجاد شده، گذر کنند».

تلویزون روسی «آر تی» می‌گوید چین و روسیه بر سر مخالفت با حمله نظامی (آمریکا) به سوریه متحد شده‌اند.

در مورد چین این اختلاف با اقتصاد گره خورده است؛ ژو گوانگ‌یو، وزیر اقتصاد این کشور در حاشیه نشست گروه ۲۰ گفته است «حمله نظامی تاثیری منفی بر اقتصاد جهانی می‌گذارد، به ویژه بر بهای نفت، این جنگ بهای نفت را بالا می‌برد».

چین گنگ، سخنگوی هیئت چینی در سن‌پترزبورگ نیز به شبکه آر‌ تی گفته است که دولت آن کشور تنها یک راه‌حل سیاسی را مشکل‌گشا می‌داند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه، نیز به شبکه آر تی گفته است شکی ندارد که هر دو رئیس‌جمهوری دیدگاه‌های خود را در مورد حمله نظامی و مخالفت با آن با هم‌پیمانان خود در میان خواهند گذاشت.

پسکوف افزوده است که البته باید گفت اوضاع در کمپ کسانی که خواهان حمله نظامی به سوریه‌اند خیلی بحث‌برانگیز است.

روسیه می‌گوید اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه باید از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام شود.

آمریکا اما در این موضوع تردید جدی دارد؛ روز گذشته همزمان با برگزاری نشست گروه ۲۰، سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، گفت از آنجايی که روسيه به عنوان «پشتيبان» سوريه راه هر گونه اقدامی توسط شورای امنيت را به دليل استفاده از سلاح شيميايی در سوریه بسته است، نبايد اقدام حکومت بشار اسد بدون واکنش باقی بماند.

هند، برزیل و آفریقای جنوبی نیز روز گذشته در مورد عواقب دخالت نظامی در سوریه هشدار دادند.

آفریقای جنوبی پیشتر هم مخالفت خود را دخالت نظامی یک‌طرفه در سوریه اعلام کرده بود.

در این میان پاپ فرانسیس رهبر کلیسای کاتولیک نیز، پای واتیکان را با سوریه بار دیگر به سیاست جهانی باز کرده است؛ پاپ فرانسیس در مورد حمله به سوریه هشدار داده و خواسته‌ است تا راه‌حلی از طریق گفت‌وگو برای بحران در آن کشور پیدا شود.

آمریکا البته برای انجام اقدام نظامی احتمالی متحدانی هم دارد که پیش از این نیز از پیوستن به ائتلافی احتمالی برای حمله به حکومت بشار اسد گفته بودند.

دولت فرانسه از جمله آنهاست؛ ترکیه و عربستان سعودی نیز از مهم‌ترین مخالفان بشار اسد به‌شمار می‌روند.

ترکیه پیشتر گفته بود به هر ائتلافی علیه حکومت بشار اسد می‌پیوندد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که «کشورهای عربی» گفته‌اند حاضرند هزینه حمله نظامی به سوریه را بپردازند.

قرار است در هفته پیش رو کنگره آمریکا در مورد طرح رئیس‌جمهوری برای حمله محدود به سوریه رایزنی نهایی کرده و در این مورد تصمیم بگیرد.

اوباما، به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌تواند شخصا در مورد آغاز یا پایان جنگ با کشوری دیگر تصمیم بگیرد اما او خواسته است تا کنگره موافقت نهایی خود را در مورد آن اعلام کند.
XS
SM
MD
LG