لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

مقام‌های گروه ۷ رسیدن به توافقی بر سر سوریه را «محتمل می‌دانند»


نیروهای ارتش سوریه و متحدان آنها در هفته‌های گذشته بخش‌هایی از مناطق تحت کنترل خود را از دست داده‌اند
نیروهای ارتش سوریه و متحدان آنها در هفته‌های گذشته بخش‌هایی از مناطق تحت کنترل خود را از دست داده‌اند

خبرگزاری رویترز از قول مقام‌های رسمی آشنا با مذاکرات اعضای هفت اقتصاد بزرگ جهان، می‌گوید گروه رهبران این کشورها فرصت دستیابی به توافقی سیاسی در مورد سوریه را که در نهایت به کناره‌گیری بشار اسد و تشکیل دولتی ائتلافی بیانجامد، محتمل می‌بیند.

منابع آشنا با مذاکرات سران هفت اقتصاد بزرگ جهان، به لزوم حضور روسیه برای رسیدن به توافق احتمالی برای آینده سوریه اشاره کرده‌اند و در عین حال گفته‌اند هنوز پیشرفت غیرمنتظره‌ای در این مورد رخ نداده است.

کشورهای غربی خود بر سر بحران اوکراین با مسکو اختلافاتی گسترده پیدا کرده‌اند که از زمان جنگ سرد تا کنون بی‌سابقه توصیف شده و در گفته‌ها و بیانیه‌های سران گروه ۷ نیز بار دیگر بازتاب پیدا کرده است.

با این همه خبرگزاری رویترز از قول مقام‌های رسمی می‌گوید حکومت بشار اسد، با عقب‌نشینی‌های اخیر ارتش سوریه، به شکلی رو به افزایش در موقعیت دفاعی قرار گرفته است.

طی هفته‌های گذشته دولت مرکزی دمشق، کنترل مناطق بیشتری از خاک سوریه را، به ویژه به گروه‌های افراطی مانند حکومت خودخوانده اسلامی یا «جبهه النصره» واگذار کرد.

در میانه اردیبهشت ماه، گزارشی به نقل از یک «منبع امنیتی سوری» منتشر شده بود که بر اساس آن نزدیک به هفت هزار نيروی نظامی ايرانی و عراقی، برای حمايت از دمشق و ديگر نقاط کليدی در سوريه، در آن کشور مستقر شده‌اند. در عین حال بنا بر این گزارش استراتژی نظامی سوريه به حفظ مناطق حساس و استراتژيک تغيير يافته است.

یک منبع خبری، ۱۸ خرداد ماه به رویترز گفته است «موقعیتی برای رسیدن به یک توافق سیاسی در سوریه ایجاد شده است. ما برای آن به روسیه نیاز داریم». این مقام افزوده است که تنها راه گذار سیاسی در سوریه، خروج اسد از آن کشور است.

یک منبع خبری دیگر نیز، بدون آنکه به جزئیاتی اشاره کند، گفته این احساس وجود دارد که سوریه احتمالا در لبه تغییر است.

در این گفته‌ها اشاره‌ای به زمان یا چگونگی این گذار سیاسی نشده است. به ویژه که مشخص نیست جایگزین حکومت بشار اسد چه افراد یا گروه‌هایی خواهند بود.

این در حالی‌ست که در گزارش رویترز منابعی نزدیک به دمشق به نبردهای ادامه‌دار پیش رو اشاره کرده و از مسائلی فراتر، از جمله رخدادهای عراق و نتیجه مذاکرات اتمی ایران و شش قدرت جهانی سخن گفته‌اند.

تهران، که از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌رود، از جمله عوامل اصلی تاثیرگذار بر شرایط نیز برآورد می‌شود.

در کنار همه اینها، گروه‌های هم‌پیمان با تهران، مانند حزب‌الله لبنان نیز هستند که از دمشق حمایت می‌کنند. حسن نصرالله دبیر کل این گروه، ۲۶ اردیبهشت ماه، گفته بود طی هفته پیش از آن نیروهای حزب‌الله و هواداران حکومت اسد، توانسته‌اند گروه‌های مسلح سنی را از منطقه وسیعی پیرامون مرز سوریه با لبنان، بیرون کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که ارتش سوریه و متحدان دمشق، طی دو ماه گذشته بخشی وسیع از مناطق تحت کنترل خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG