لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

آتش‌بس غزه و گفت‌وگوها در مصر همچنان ادامه دارد


گروهی بزرگ از ساکنان غزه طی حملات یک ماه گذشته آواره شده یا خانه و محل سکونت خود را از دست داده‌اند. موشک‌باران حماس نیز آژیر قرمز را پس از مدت‌ها در شهرهایی مانند تل‌آویو و بیت‌المقدس به صدا درآورد
گروهی بزرگ از ساکنان غزه طی حملات یک ماه گذشته آواره شده یا خانه و محل سکونت خود را از دست داده‌اند. موشک‌باران حماس نیز آژیر قرمز را پس از مدت‌ها در شهرهایی مانند تل‌آویو و بیت‌المقدس به صدا درآورد

گفت‌وگوهای مقام‌های فلسطینی و اسرائیلی در قاهره، پایتخت مصر، برای رسیدن به یک آتش‌بس احتمالی بادوام در بحران غزه ادامه دارد. طرف‌ها همچنان در ترک مخاصمه کوتاه‌مدت به سر می‌برند.

در حالی‌که روز سه‌شنبه ۲۱ مرداد، دومین روز از تازه‌ترین آتش‌بس ۷۲ ساعته میان اسرائیل و حماس، بدون درگیری ادامه داشت، مقام‌های فلسطینی گفت‌وگوهای قاهره را «سخت» توصیف کرده و مقام‌های اسرائیلی می‌گویند هنوز پیشرفتی حاصل نشده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید مذاکره‌کنندگان فلسطینی دیداری تازه با مقام‌های امنیتی مصر داشتند؛ دیداری که خود در پی مذاکرات ۹ ساعته آنها در روز دوشنبه صورت گرفته است.

حماس خواستار پایان حصر چند ساله غزه و اسرائیل خواستار خلع سلاح شبه‌نظامیان در آن باریکه است. این خواسته‌های اصلی طرف‌ها همچنان فرجامی نیافته است.

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند مصر طرحی برای آتش‌بس طولانی‌مدت ارائه کرده که به گفته «جروزالم‌پست»؛ «از اسرائیل می‌خواهد حملات هوایی به غزه را متوقف کرده، منطقه حائل در مرز غزه و اسرائیل را کاهش داده و به رفع تدریجی حصر غزه بپردازد».

بنا بر این طرح مذاکره بر سر موضوعات اصلی مانند رفع حصر و خلع سلاح به زمان بعدی موکول می‌شود.

جروزالم‌پست می‌گوید هنوز طرح کامل در اختیار عموم گذاشته نشده و طرف‌های فلسطینی و اسرائیل واکنشی نشان نداده‌اند.

روز گذشته سامی ابوزهری، سخنگوی حماس، مذاکرات فعلی را «آخرین بخت» برای دست‌یابی به توافق توصیف کرده بود.

موسی ابو مرزوق، از رهبران حماس در قاهره، گفته است «مذاکرات سختی» در حال انجام است.

رویترز نیز از قول یک مقام اسرائیلی که نامش فاش نشده می‌گوید هنوز «پیشرفتی در گفت‌وگوها حاصل نشده است».

این مقام افزوده که نمی‌داند آیا تا نیمه‌شب چهارشنبه (پایان مهلت آتش‌بس) توافقی حاصل شود یا مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد یا نه.

طی حملات یک ماهه به غزه بیش از ۱۹۳۰ فلسطینی که اکثر آنها غیرنظامی هستند کشته شده‌اند.

در طرف اسرائیل نیز ۶۷ نفر کشته شده‌اند که به جز سه غیرنظامی بقیه سرباز بودند.

XS
SM
MD
LG