لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۵

ژنو ۳؛ پنج‌شنبه «مذاکرات بر سر جزئیات»


عباس عراقچی، از اعضای ارشد هیئت ایرانی در مذاکرات اتمی، شب چهارشنبه ۲۹ آبان ماه، پس از دیدارهای اولیه در نخستین روز از سومین دور تازه مذاکرات تهران و ۵+۱، «ابراز امیدواری» کرد که از روز پنج‌شنبه طرف‌ها وارد «مذاکره برای نوشتن پیش‌نویس» شوند.

معاون وزیر خارجه ایران در عین حال گفته است: «باید مسایلی روشن شود و دوباره اعتماد در روند مذاکرات موجود ایجاد شود تا ما بتوانیم وارد مرحله نگارش متن پیش‌نویس شویم.»

عراقچی می‌گوید محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، نماینده ۵+۱ در مذاکرات٬ از صبح روز پنج‌شنبه نتایج دیدارها و جلسات دوجانبه روز نخست را بررسی می‌کنند.

آقای ظریف خود نیز روز چهارشنبه گفته بود از صبح ۳۰ آبان، مذاکرات جدی و ریز با خانم اشتون آغاز می‌شود.

وزیر خارجه ایران در عین حال در ژنو و در جمع خبرنگاران گفته است: «اینکه تا پایان این گفت‌وگوها به نتیجه برسیم یا خیر، بستگی به این دارد که تا چه اندازه درباره موضوعات مختلفی که هنوز برای بحث باقی مانده بتوانیم به تفاهم برسیم.»

عباس عراقچی روز چهارشنبه با وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز دیدار کرده بود. هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به ژنو، از قول یک مقام ارشد آمریکایی گفته است که دیدارها با طرف ایرانی طولانی‌تر از آنچه فکر می‌کردند٬ بود. این مقام آمریکایی گفته است که دیدارها فردا از سر گرفته می‌شوند.

دنبال کنید: توئیتر هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به ژنو

خبرگزاری روسی اینترفکس نیز خبر از دیدارهایی میان معاون وزیر خارجه آن کشور با آقایان عراقچی و ظریف داده است.

هانا کاویانی پیشتر از جلسات دو جانبه ایران با روسیه و نیز با سه کشور اروپایی گزارش داده بود.

نخستین دیدار طرف‌ها البته دیدار وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون بود که نمایندگان اصلی دو طرف، یعنی دولت ایران و گروه ۵+۱، آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان، هستند.

جزئیات: پوشش زنده روز نخست مذاکرات «ژنو ۳»

هم‌زمان جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره توافق احتمالی با ایران گفته به نتیجه رسیدن مذاکرات به معنی «خریدن زمان» برای ایران نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه کری گفت هرگونه توافقی باید به نگرانی‌های بنیادی درباره برنامه هسته‌ای ایران بپردازد.

او در عین حال تاکید کرده است که گفت‌وگوهای ژنو بهترین بخت طی یک دهه گذشته است.

در همین روز بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در دیدار با ولادیمیر پوتین، بار دیگر خواستار برچیدن تمام تاسیسات هسته‌ای ایران شد. نتانیاهو به شدت با توافق احتمالی با ایران مخالفت کرده است.

در ایران نیز آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش از آغاز دیدارهای ژنو ۳، در یک سخنرانی تند ایالات متحده را «راس استکبار» نامید و اعلام کرد حکومت تحت رهبری او «ذره‌ای» از حقوق اتمی خود عقب نمی‌نشیند.

بیشتر بخوانید: خامنه‌ای در روز مذاکرات ژنو ۳: یک قدم از حقوق اتمی عقب‌نشینی نشود

گفته‌های تند آقای خامنه‌ای، آن هم درست در زمان آغاز دور تازه مذاکرات، در رسانه‌های بین‌المللی بازتابی گسترده پیدا کرد.

تازه‌ترین دور گفت‌وگوها میان ایران و گروه ۵+۱ که به ژنو ۳ موسوم شده است٬ صبح پنج‌شنبه ۳۰ آبان از سر گرفته می‌شود.

این مذاکرات قرار است همچنان به شکل‌های دوجانبه و نیز میان نمایندگان ارشد دو طرف برگزار خواهد شد.

هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به محل مذاکرات، از گفته‌هایی در مورد احتمال حضور وزیران خارجه کشورهای طرف مذاکره با ایران نیز خبر داده است.

XS
SM
MD
LG